Közélet

2015.07.12. 16:08

Öreg járgány nem vén járgány

Sok ember van, aki gyűjt valamit. Igazi ritkaságokat viszont kevesen. Egyikük az ászári Jámbor Balázs, aki régi, úgynevezett Old Timer autókat és motorkerékpárokat ment meg az utókornak.

P. P.

Már 14 ritka járműve van. Az elsőt 1999-ben kapta, ami egy orosz katonai terepjáró volt. Ezt felújítás után tízszeres áron értékesítette. Az első motorkerékpárja T5-ös volt, amit egy orosz versenykerékpárért cserélt el, s ma is üzemképes. A későbbiekben hozzájutott egy kétéltű, katonai LUAZ-hoz, ami ugyancsak megvan. Ezt egy siófoki bontóban vette észre, s megvette. Amikor W 126-os Mercedes Benzével beállt munkahelye parkolójába, csodájára járt mindenki.

Legszebbnek tartott darabja az 1964-ben gyártott Mercedes Coupéja, melynek típuskódja W 111. Ennek minden alkatrésze ma is eredeti. Az 51 esztendős kocsijának az üléseit betakaró bőrszintén az, csak leápolták és újrafényezték, méghozzá tavaly. Bár úgy tartja, hogy ez a legszebb, mégis a kétütemű Trabant 601-est szereti igazán, mert – mint mondta –, ez adja neki a legnagyobb vezetési élményt.

Büszke még Ford Fiestájára, mely a legelső szériából való, ráadásul mindössze öt van ebből a határainkon belül.
Friss szerzeménye a Skoda 120L, amit egyik szomszédjától vett meg azt követően, hogy az idősebb úr már a MÉH-telepre akarta vinni, mert sokan azzal bosszantották, hogy az a tragacs már ötezer forintot sem ér. Pedig az 1987-ben gyártott kocsinak csak egyetlen tulajdonosa volt, s Balázs lett a második.

Motorkerékpárjai közül a P21-es Pannónia a kedvence. Ezért még az 1970-es évek elején két MZ-ét akartak adni NDK-ás fiatalok, de családtagjai nem mentek bele a cserébe. Ez a kétkerekű ugyanis annyira ritka, hogy ma is nagyon vigyáz rá, még ő sem ment vele. Évekkel ezelőtt zsírozta le, s benzint sem tett bele, hogy ne romoljon a vezetékek állapota.
A motoros járművek iránti vonzalmát nagyapjától, Mazalin Károlytól örökölte, akinek autószerelő műhelye volt Kisbéren. Imádott nála lenni, s ellesni szakmai titkait. Sokat tanult tőle, s ezt mind hasznosította az évek során. Vallja, hogy nem csak konzerválni kell a régi masinákat aztán kiállítani azokat, hanem felújítani és használni, hogy guruljanak. Állítja, hogy nem a megvásárlásuk kerül sokba, hanem a felújításuk és az üzemben tartásuk, hiszen a súlyadó is mindig drágul, és a biztosítási díjak sem csökkennek.

Jámbor Balázs a pénzügyi egyensúly javítása érdekében az Óbudai Egyetemen elvégezte a veterán-jármű restaurátor szakot is úgy, hogy korábban nem volt autószerelő végzettsége. Kincseit szeretné minél többször megmutatni, s nem csak a legközelebbi falunapon. Már csak azért is, mert – megfogalmazása szerint – nem a garázsa kicsi, hanem a gyűjteménye nagy.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!