Közélet

2014.09.19. 14:39

Kockaművészet: Legóból építette meg a „piros vonat” pontos mását

A 27 éves Raáb Donát rendszeresen szerepel modelljeivel az országos Lego-kiállításokon. Az egyik ilyen bemutatón fedezték fel a Magyarországnak motorvonatokat szállító svájci Stadler cég képviselői a tatabányai fiú modelljét, amely hű mása a Budapest és Győr között is közlekedő motorvonatnak.

Vajna Erzsébet

Meglepetésként érte, amikor közölték vele, hogy a svájci cég tudomása szerint a világon ő készítette el elsőként Lego-alkatrészekből a Stadler vonatának modelljét. A cég szerette volna megvásárolni, ő azonban nem tudott megválni első ilyen modelljétől, pedig nem kevés pénzt ígértek érte.

- Naponta utazom Budapestre a sokak által csak "piros vonatnak" nevezett járművön. Szeretem ezt a tiszta, csendes, valóban európai szintű vonatot, ezért készítettem el Lego-alkatrészekből a modelljét. Az elsőtől nem tudtam megválni, de később készítettem megrendelésre a Stadler cégnek két piros motorvonatot is, amelyeket a cég budapesti székházában vitrinben őriznek - mondta a kemma.hu-nak Raáb Donát, aki eddig hat Stadler vonatot épített. Köztük van a GYSEV által vásárolt zöld-sárga színű, valamint  a MÁV által vásárolt és jelenleg még csak próbafutást végző kék-fehér színű Stadler motorvonat modellje.

A kockák útja a világhírig

1932-ben egy szegény dán asztalosmester műhelyéből kerültek ki az első, még fából faragott Lego-kockák. Sok évvel később született meg az asztalosmester fiának kezdeményezésére a műanyagból készült mai Lego őse. Azóta a világ egyik legismertebb játékgyárává nőtte ki magát a családi vállalkozás. És annyi év után sem vesztett népszerűségéből ez az építőjáték, sőt világszerte valóságos Lego-kultusz alakult ki. Dánián kívül számos országban épültek üzemek. Magyarországon ez év tavaszán Nyíregyházán óriási Lego-gyárat nyitottak. A világon ekkora gyárat még sehol sem húzott fel a cég.

Raáb Donát egy négyrészes vonat megépítésére mintegy 100 órát fordít. Arra összpontosít, hogy a jármű minden „porcikája” hű mása legyen az igazinak és a hagyományos Lego-síneken képes legyen mozogni. Egyes alkatrészeket külföldről, például Szlovéniából és Lengyelországból szerez be. Új tervei között szerepel magyar falvak, városok felépítése a játékkockákból, az a környezet, ahol felbukkannak a Stadler-vonatok.

A fiatal geofizikus tatabányai otthona valóságos Lego-gyár, szobájának minden centiméterét játékkockák borítják, szinte térdig jár az alkatrészekben. Szabadidejében, amikor éppen nem legózik, doktori disszertációját írja.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!