Közélet

2010.12.11. 08:19

Iskola: ahol ütnek és ahol ütünk

Mit tehetünk a növekvő erőszak ellen az iskolákban? Tatán nemzetközi konferencián vázolták fel az oktatásügy jelenlegi helyzetét a neves előadók és kínáltak megoldásokat a probléma kezelésére.

Madarász Tímea

Egyre több az agresszív diák, egyre több a kiégett tanár. Merre halad a magyar oktatásügy? Rend és iskola – Mit tehetünk a növekvő erőszak ellen az iskolákban? címmel nemzetközi konferenciát tartottak tegnap Tatán a Nemzetközi Visegrádi Alap támogatásával.

– Mi is az a műveltség? – tette fel a kérdést előadásában dr. Gloviczki Zoltán, közoktatásért felelős helyettes-államtitkár. – Harminc évvel ezelőtt nem várhattuk el, hogy a környezetvédelmet, az állampolgári ismereteket oktassák számunkra a tanárok. Mára viszont az együttélést szolgáló képességek muszáj, hogy megjelenjenek a képzésben. Fontos a szolidaritás fejlesztése!

A politikus beszélt arról, hogy fontos lenne bevezetni a 16-17 éveseknél, mintegy az érettségi előfeltételeként, hogy vegyenek részt bármiféle szociális munkában: más kultúrájú, kondíciójú emberek életébe pillantsanak be, gyűjtsenek tapasztalatokat.

A matematikai, anyanyelvi ismereteken kívül ezt is tudniuk kellene a fiataloknak, hiszen e nélkül nem működik a társadalom. Színvonalas oktatásra van szükség, ezzel újfajta esélyt kapna az oktatásügy.

– Tatán bevezettük az ötödik osztálytól heti egy órában a Tata című tantárgyat. Ezzel áttételesen az erőszakmentességet is szeretnénk előtérbe helyezni, hiszen amit ismerünk, csak azt szerethetjük, amit szeretünk, arra vigyázni is fogunk. Az óvó magatartás az agressziót elnyomja – fűzte az előadáshoz Michl József polgármester, majd átadta a politikusnak a tantárgy-csomagot azzal a célzattal, hogy akár országos szinten bevezethető legyen az iskolai tananyagba a helytörténeti oktatás.

– Mit vár egy pedagógus? – tette fel kérdését Király Gabriella főiskolai adjunktus. – „Végre hazamehetek, legalább megfizetnék a munkánkat és végül: hol van Makarenkó?" A tanárok munkáját nagyban nehezíti az iskolákban erősödő agresszió. A felsőoktatásban már fel kell készíteni a hallgatókat a pálya nehézségeire, a konfliktuskezelés módjaira. De nem szabadna elfeledkezni a tanárok pályaalkalmassági szűréséről sem.

Értékválság-elbizonytalanodás-agresszió

– Amikor megbomlik a társadalom addigi rendje, új értékek jelennek meg. Ez történt hazánkban az elmúlt években. Elbizonytalanodik az egyén, ez szorongáshoz vezet, amelynek kifejeződése az agresszió – fogalmazott Lengyel K. Péter klinikai szakpszichológus az agresszió előretörésének okairól.

Az igazságügyi szakértő úgy látja, a megoldást az jelenthetné, ha a család, az iskola úgy közvetítené az értékeket, hogy azok kapaszkodót jelenthessenek. Mint mondta, érthetően kell megfogalmazni, mit vár el tőlünk az állam, a nemzetünk, majd ezt megfordítva: mit kaphatunk ezért vissza. Szavai szerint sajnálatos, hogy a követelések és a teljesítés lépései megfordultak az utóbbi időben.

Az igazságügyi szakértő úgy látja, a megoldást az jelenthetné, ha a család, az iskola úgy közvetítené az értékeket, hogy azok kapaszkodót jelenthessenek. Mint mondta, érthetően kell megfogalmazni, mit vár el tőlünk az állam, a nemzetünk, majd ezt megfordítva: mit kaphatunk ezért vissza. Szavai szerint sajnálatos, hogy a követelések és a teljesítés lépései megfordultak az utóbbi időben. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!