Közélet

2009.10.30. 10:07

Útlezárás a vasútért: több az újságíró, mint a tiltakozó

Félpályás útlezárással tiltakoznak az Almásfüzitő-Esztergom közötti vasúti vonal bezárása miatt.

Rafael Balázs

A tiltakozásra kevesen mentek el a megmozdulásra. Mindössze hat autóval vonultak fel a 10-es út táti bevezető szakaszára. Mindamellett a sajtóérdeklődés hatalmas, körülbelül harminc újságíró is megjelent a tiltakozók mellett, így ők már többen vannak.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke sajtótájékoztatót tartott a község belterületén, ezen elmondta, hogy az egyébként kis forgalmú szolgáltatásra van igény, s mivel a pályát nem zárják le, valójában igen kicsiny ráfordítással üzemeltehetőek lennének a személyszállító szerelvények: mindössze kalauzi és vonatvezetői béreket kellene biztosítani.

Arra a kérdésre, hogy mekkora forgalmat bonyolít le ez a vonal, nem tudott részletes adatokkal válaszolni, de hangsúlyozta: itt egy speciális helyzet van, hiszen a pálya megmarad. Ezt a környék üzemei, elsősorban a Magyar Suzuki autószállító vonatai használják. Igaz, hogy nagy üzemek csuktak be errefelé, így a papírgyár, a bányák. De a jövőben a megmaradtak és a majdan épülő cementgyár is, meg az újonnan idetelepülők is tudnák használni a vasutat.

Ez kell hogy legyen a cél egyébként, mert a közutak túlterheltek, s a meglévő és használható vasútvonalakat így lehet megmenteni a jövőnek - mondta.


Az utakon közlekedő is ezt figyeli meg: suzukis vonat alig jár, jóval kevesebb, mint lehetne, ugyanakkor trélerrel tele az út és a 10-es végig telepüéseken halad át.

Arra a kérdésre, hogy miért nem közvetlenül viszik a kész autókat a fővárosba és a fővonalak felé, miért ekkora kerülővel, prózai a válasz: Piliscsabánál, már túl a megyehatáron van egy vasúti alagút. Abban elfér a Desiró, azaz a szép, piros vonat, ami Esztergom és a Nyugati pályaudvar között jár, de a jóval szélesebb és magasabb autószállító nem, bővíteni, tágítani pedig nem lenne nyereséges. A pálya is meglehetősen vacak...


A pályán egyébként naponta hat vonatpár közlekedik, egyre kevesebb utassal. Hogy attól lett kevés az utas, mert csökkent a járatszám, vagy a járatszámcsökkenés vonzotta át a vonaton közelkedőket buszra, tyúk-tojás kérdés. Mindenesetre a jóval környezetbarátabb vasutat meg kellene menteni - vallják - a személyszállítás részére.

Ahogy a Kemma.hu már korábban is megírta, az Almásfüzitő-Esztergom vasútvonal bezárása ellen tiltakoznak reggel hattól este hatig.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!