2009.10.20. 21:02
Leáll a vonat, de a sínek maradnak
Harminchárom vasúti vonal szűnik meg, ötezer vasutast elbocsátanak.
Hozzá kell szokni, hogy számos település gyakorlatilag megközelíthetetlen lesz. A közlekedési tárca ugyanis kénytelen volt nyilvánosságra hozni a 2010-es menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet észrevételeket tenni.
„Harminchárom vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést a személyszállítási közszolgáltatásra a minisztérium” – jelentette be Hónig Péter. A bezárható 33, összesen ezer kilométer hosszú pályaszakaszon a szakminiszter szerint naponta mindössze 6400 ember utazik, míg a szakaszok üzemeltetési költsége jelenleg 7 milliárd forint.
Megszűnik a közvetlen vasúti kapcsolat Budapest, illetve Eger, Salgótarján, Hódmezővásárhely és Szekszárd közt. Ezekbe a városokba a jelenlegi menetrend alapján eddig nehézkesen, gyakran több átszállással lehetett eljutni vonattal. A minisztérium tervezete szerint a megyeszékhelyeket sűrűn közlekedő buszjáratok kötnék össze a fővárossal.
A bezárható vasútvonalak
1. Hegyeshalom – Rajka oh2. Almásfüzítő - Esztergom-Kertváros
3. Székesfehérvár – Komárom
4. Zirc – Veszprém
5. Körmend – Zalalövő
6. Karád – Siófok
7. Balatonmáriafürdői elágazás – Somogyszob
8. Központi főmajor – Somogyszentpál
9. Balatonfenyves GV. – Táska
10. Mezőfalva elágazás – Paks
11. Mezőfalva elágazás – Paks*
12. Börgönd – Sárbogárd
13. Godisa – Komló
14. Pécs – Pécsvárad
15. Galgamácsa – Vácrátót
16. Szilvásvárad – Putnok
17. Abaújszántó – Hidasnémeti
18. Karcag – Tiszafüred
19. Sáránd – Létavértes
20. Nyíregyháza – Nyírbátor
21. Fehérgyarmat – Zajta
22. Csenger – Kocsord alsó
23. Nyíregyháza – Vásárosnamény
24. Ohat-Pusztakócs – Tiszalök
25. Nyíregyháza átrakó – Balsa-Tiszapart
26. Herminatanya – Dombrád
27. Kisszénás – Kondoros
28. Körösnagyharsány – Vésztő
29. Körösnagyharsány – Vésztő*
30. Hódmezővásárhely – Makói elágazás
31. Lajosmizse – Kecskemét
32. Kecskemét KK – Kiskőrös KK
33. Törökfái – Kiskunmajsa KK
* Ezeken a szakaszokon az eltérő útvonalak miatt valójában két vonal működik.
Az országos jelentőségű vonalakon viszont előnyben részesítik a vasúti közlekedést a busszal szemben. Itt a vonatközlekedéssel párhuzamos autóbuszos szolgáltatásokra adnak le kevesebb megrendelést. „Ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott továbbra is lesz. Az új menetrendtől minőségjavulást, több utast és rövid időn belül 5 százalékos bevételnövekedést várunk” – fogalmazott Hónig Péter.
Összesen 46 vasúti vonalszakasznál vizsgálták azt, hogy legyen-e továbbra is személyszállítási közszolgáltatás, és az egyeztetések végére 33 szakasznál döntötték el, hogy szüneteltetni kívánják a vasúti közlekedést. Ezeken a szakaszokon autóbuszos megoldásokat fognak javasolni. Arra a kérdésre, hogy miként választották ki a megszüntetendő szakaszokat, azt felelte: nem volt ott a legtöbb egyeztetésen, de abban biztos, hogy jó döntés született. A Tapolca-Ukk viszonylat viszont azért maradhat meg, mert Mesterházy Attila, MSZP-s frakcióvezető az indoklás szerint naponta két vonatpárra igényt tart. A minisztérium reményei szerint a vasúti átalakítás révén három év alatt 70 milliárd forint megtakarítást lehet elérni.
Eredménytelenül zárult kedden is a kormány és a vasutas reprezentatív szakszervezetek közötti munkaügyi vita. „A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete megfelelő tények hiányában egy vonal bezárását sem fogadja el” – közölte az érdekképviselet.
Szerintük Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos a tárgyaláson nem cáfolta „azt a MÁV menedzsmentjétől származó információt, miszerint rövidesen mintegy ötezer vasutas elbocsátására kerülhet sor”.
A szakszervezet hozzáteszi: álláspontja szerint annak eldöntése, hogy „mely vonalak kerültek fel a halállistára, jobbára a szocialista országgyűlési képviselők érdekérvényesítő képességén múlt, és nem szakmai indokok határozták meg”. A sztrájkfenyegetettség tehát nem múlt el, korábban ugyanis Gaskó István szakszervezeti vezető azt mondta: az egyeztetések után fog eldőlni, hogy folytatódik-e a munkabeszüntetés. Az egyeztetésen egyébként a VDSZSZ szerint Antali Károly nem cáfolta azokat az információkat, miszerint csaknem 5000 vasutas elbocsátása is elképzelhető.
A Fidesz újra megnyitja
„Ha a Fidesz kormányra kerül, újraindítja a bezárásra ítélt vasútvonalakon a forgalmat ott, ahol az műszakilag lehetséges lesz” – ígérte meg Fónagy János. Az ellenzéki politikus szerint a kormány a vonalbezárások bejelentésével ismét bebizonyította, hogy érdektelen az emberek mindennapjai iránt, a magyar vidék jelene és jövője iránt. A mellékvonalak bezárása Fónagy szerint „kegyelemdöfést” jelent a vidéki embereknek és a magyar gazdaságnak.
2. Almásfüzítő - Esztergom-Kertváros
3. Székesfehérvár – Komárom
4. Zirc – Veszprém
5. Körmend – Zalalövő
6. Karád – Siófok
7. Balatonmáriafürdői elágazás – Somogyszob
8. Központi főmajor – Somogyszentpál
9. Balatonfenyves GV. – Táska
10. Mezőfalva elágazás – Paks
11. Mezőfalva elágazás – Paks*
12. Börgönd – Sárbogárd
13. Godisa – Komló
14. Pécs – Pécsvárad
15. Galgamácsa – Vácrátót
16. Szilvásvárad – Putnok
17. Abaújszántó – Hidasnémeti
18. Karcag – Tiszafüred
19. Sáránd – Létavértes
20. Nyíregyháza – Nyírbátor
21. Fehérgyarmat – Zajta
22. Csenger – Kocsord alsó
23. Nyíregyháza – Vásárosnamény
24. Ohat-Pusztakócs – Tiszalök
25. Nyíregyháza átrakó – Balsa-Tiszapart
26. Herminatanya – Dombrád
27. Kisszénás – Kondoros
28. Körösnagyharsány – Vésztő
29. Körösnagyharsány – Vésztő*
30. Hódmezővásárhely – Makói elágazás
31. Lajosmizse – Kecskemét
32. Kecskemét KK – Kiskőrös KK
33. Törökfái – Kiskunmajsa KK
* Ezeken a szakaszokon az eltérő útvonalak miatt valójában két vonal működik.
A Fidesz újra megnyitja „Ha a Fidesz kormányra kerül, újraindítja a bezárásra ítélt vasútvonalakon a forgalmat ott, ahol az műszakilag lehetséges lesz” – ígérte meg Fónagy János. Az ellenzéki politikus szerint a kormány a vonalbezárások bejelentésével ismét bebizonyította, hogy érdektelen az emberek mindennapjai iránt, a magyar vidék jelene és jövője iránt. A mellékvonalak bezárása Fónagy szerint „kegyelemdöfést” jelent a vidéki embereknek és a magyar gazdaságnak.
-->