Közélet

2009.04.20. 13:19

Elfeledett szín, megkopott dicsőség a Konzumban

Címkék#Tatabánya

Szinte megépülése óta foglalkoztatja a tatabányaiakat a Konzum. A kusza tulajdonosi viszonyok miatt problémás az épület jövője. Vannak, akik tervezgetnek: vasárnaponként bolha- és autópiac várná az érdeklődőket.

Müllner Helga

Zsidek Ferenc önkormányzati képviselő is tulajdonosa volt a Konzumnak – ahogyan fogalmaz – még az épület „virágkorában”, vagyis 2001 előtt. Véleménye szerint a  koordinálás a legnehezebb, hiszen jelenleg is mintegy harminc tulajdonosa van; közülük a hárman birtokolják a legnagyobb épületrészt: negyvenkét százalékot a BÁV és a MÁV Zrt., húszat az önkormányzat.

– A város hiába áll oda a kicsik mellé, az kevés. A MÁV elzárkózik – véli Zsidek Ferenc. A Konzum történetéről is mesél. Azt például kevesen tudhatják, hogy nem fejezték be teljesen az építését, a hátsó betonrész például tetőt kapott volna, de elfogyott a rászánt összeg, így nem fejezték be. Arról a már emlegetett virágkorról is megemlékezik.

Egykoron sikk volt a Konzumba kerülni

– A kilencvenes évek elején sikk volt bekerülni ide. A hét végi piac idején tolongtak a kereskedők, kapunyitáskor megrohamozták a pultokat, aki gyorsabb volt, az tudott árulni. Az emeleten volt üzlete a Takarékszövetkezetnek, az Ibusznak, a Komturistnak, üzemelt egy török bazár, itt volt a város legnagyobb könyvesboltja – meséli.
Annak is története van, hogy miért kapta a belső rész a „lila udvar” elnevezést. Akkoriban Agóts István volt a piac üzemeltetője, s négy vödör piros és ugyanennyi kék festékük volt. Ez egyenkét nem volt elegendő a terület kifestésére, de összekeverve lilaként már igen.

Elfelejtették a kárminpiros festést

Kiss Sándor augusztus óta a Konzum piac részének üzemeltetője, egyben a nyitástól, vagyis 1988. augusztus 20-tól van üzletük az épületben. Meséli: tavaly októberben elkezdődött az üvegcsere, most éppen az acélvázat festik a munkások. Kiderül: ő is a tulajdonosi jogviszonyt tartja felelősnek az állagromlás miatt. Az épület közös képviselője például egy terézvárosi iroda. Úgy véli: a tulajdonosoknak nem várniuk kell, hogy történjen valami, mindenkinek a saját határain belül van lehetősége a fejlesztésre. Ha már a festésnél tartunk: a színválasztás is érdekes, hiszen kárminpiros volt a váz eredeti színe, de ez mára annyira lekopott, hogy nem is emlékezhet rá senki. Egyeztettek a a várossal is, illeszkedik a Győri út színvilágához, a szomszédos Vértes Centerhez is. Ehhez a felújításhoz a város megszavazott hétmillió forint támogatást.

– Nem értek egyet azokkal, akik lebontanák az épületet. Az a cél, hogy a meglévő értékeket megmentsük. Mikor elkezdtük a felújítást, mi is elképedtünk. Voltak olyan területek, ahol a nyitás óta nem takarítottak, az acélszerkezetet is rendszeresen rendben kellett volna tartani – teszi hozzá Kiss Sándor.
A Fő tér átalakítását tartalmazó rendezési tervben szerepel egy zebra felfestése a Konzum és a Fő téri parkoló közé. Mivel az épület nem akadálymentesített, nem titkolt céljuk az sem, hogy ezzel legalább két sor lépcsőzéstől megkíméljék a mozgáskorlátozottakat. Ebben is partner lehetne a MÁV, mivel leginkább a peronok megközelítése problémás. Az ide tartó lépcső és a váróhelyiségek azonban a vasúttársaság tulajdonában vannak, az önkormányzat hozzá sem nyúlhat.

Nem jut el a MÁV-központba a tatabányai probléma

Zsidek Ferenc a gondok között említi a kapcsolattartást, hiszen hiába írnak rendszeresen levelet a társaságnak, ha folyamatosan cserélődnek a vezetők, nem ér el hozzájuk a tatabányai probléma.
Kiss Sándor meséli: többekkel együtt úgy érzik, hogy a MÁV – bár az egyik a legnagyobb tulajdonosa az épületnek – mégis inkább kívülálló. A jegypénztárakhoz tartó lépcsősort a város újította fel.
A festés és üvegcsere már most érezteti a hatását, Kiss úr szerint szállingóznak vissza a kereskedők és a vásárlók is. Az őstermelőknek és a virágosoknak a helypénzt sem kell megfizetniük. Az is volt a céljuk, hogy a piacozók kultúrált helyen kínálhassák portékájukat.
Ha már itt tartunk: a Konzum kulturális helyszínként is szóba jöhet, kezdésként, próbaként a piactéren rendezi meg a Modern Üzleti Tudományok Főiskolája a Főiskolai Napokat. Májustól minden vasárnap lesz itt autópiac, a páratlan hetek utolsó napján bolhapiac.

Nem a tervező a hibás

Tóth Ferenc városi főépítész szerint városi legenda, hogy a Konzum tervezője, Virág Csaba miatt hiúsult volna meg eddig a felújítás. A szerzői jogi törvény szerint jelenleg a tervező életében ő, halála után még hetven évig a jogutódok véleményét ki kell kérni. Most nincsen szó nagyobb átalakításról, de a tavaly elfogadott szabályozási terv tág lehetőséget biztosít különböző fejlesztésekre.

A kereskedelmi célú fejlesztéseket mellett azt is fontosnak érzi a város, hogy az elővárosi vasútvonal rekonstrukcióhoz kapcsolódóan P+R parkolót létesítsenek. Már felvették a kapcsolatot a közlekedésfejlesztés állami szereplőivel. Tóth Ferenc szerint akkor lehetne a Konzum épületén látványos változást elérni, ha az önkormányzat, a MÁV és rajtuk kívül esetleg még egy-kettő tulajdonosa lenne az épületnek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!