2009.03.23. 18:56
Nem érti a kamionos, hogy miért sújtják őket
Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter komáromi látogatásakor kérdésünkre elmondta: áprilistól az autópályák hosszabb szakaszán tiltják a tehergépjárműveknek az előzést.
– Pontosan egy évvel ezelőtt döntöttünk arról, hogy az M1-en és az M3-on, ötven kilométernyi sztrádaszakaszon bevezetjük a teherautóval, kamionnal előzni tilos rendszereket és elhelyezünk ilyen táblákat. Véleményem szerint ez a kísérleti program sikeres volt: egyrészt az autósok örültek, hogy biztonságosabbá és gyorsabbá vált a közlekedés, másrészt például csak az M1 Budapest felé vezető szakaszán csaknem negyven százalékkal csökkent a követési távolság be nem tartása miatt bekövetkezett balesetek száma. Ezért úgy döntöttünk, hogy továbbvisszük ezt a programot, további hatvanhét kilométeren az M1-esen, az M3-ason, illetve most már az M7-esen is bevezetjük ezeket az előzni tilos rendszereket – magyarázta Molnár Csaba, aki azt is elmondta, a szigorítás kapcsán a teherfuvarozókkal is egyeztettek.
Mint fogalmazott, az intézkedés nem okozhat nekik gondot, hiszen nem kitiltásról van szó, hanem egyszerűen csak arról, hogy kevesebb baleseti forrás legyen.
A szakmán belül mégis megoszlanak a vélemények a szabályozást illetően: például a Hernádi Trans Kft. igazgatója, az autóversenyzőként is sikeres Hernádi László szerint nem igazságos a kamionosok ilyen mértékű „diszkriminációja”, ezzel szemben Bocskay Arnold, a Gelbmann Kft. ügyvezető igazgatója üdvözli a változást.
– Nem értek egyet a rendelettel, mert ezzel a normálisan közlekedni vágyó kamionosoknak is megtiltják az előzést. Ez különösen nagy gondot okoz akkor, ha a külső sávban egy ősöreg teherautó poroszkál, ami lassítja a forgalmat. A mi kamionjaink hiába felelnek meg az Euro 5-ös szabványnak és képesek az engedélyezett 85 kilométeres sebességre, ezentúl nem előzhetik meg a lassabb járműveket, vagyis egymás mögött fognak feltorlódni. Úgy gondolom, ez a szabályozás még több közlekedési fennakadást fog előidézni – vélekedett Hernádi László.
– Nagyon helyesen tették, hogy korlátozták a kamionosok előzési lehetőségeit. Igaz, hogy a fuvarozásból élek, de én is autóval szoktam közlekedni és engem is nagyon idegesít, ha két teherautó kilométereken keresztül egymás mellett halad. Ez nagyon balesetveszélyes, nem csoda, hogy nyugaton már régóta tiltják a hasonló manővereket – érvelt Bocskay Arnold.