2009.03.17. 07:24
Gyalog az autókkal szemben
A tárcaközi egyeztetéseken bukott meg az a KRESZ-módosítás, amely szerint húsz méterrel a gyalogátkelő előtt harminccal lehet csak menni az autósoknak. Szükség lett volna a módosításra? Utánajártunk.
Farkas Károly, a Magyar Autóklub regionális vezetője szerint nem a kötelező sebességkorlátozás a megoldás. Mint mondja, tipikus magyar gondolkodást tükröz, hogy 20, 30, 50 km/órás sebességhatárokról beszélünk, holott az nem tükrözi a valós élethelyzeteket.
– Gondolja csak el, hajnali egykor jön haza Vértesszőlős felől, és a Köztársaság úton megy Felsőgallára. Tényleg minden gyalogátkelőhely előtt le kell lassítania, pedig sehol nincs egy lélek sem? – teszi fel a kérdést. Azzal egyetért, a gyalogosoknak feltétlen elsőbbséget kell élveznie, de nem a sebességkorlátozásban látja a megoldást.
– Sokkal inkább szabályozni kellene azt, hogy a párhuzamos közlekedésnél, ha az egyik sávban megáll valaki, a másikban is kötelező legyen. Hiszen nem egyszer abból van a baleset, hogy csak az egyik sávban haladó engedi el a gyalogost. Egy ilyen szabályra szükség lenne, és keményen büntetni is kellene megszegőit – mondja Farkas Károly. Úgy látja, akár fix-, vagy mobilkamerákkal is lehetne figyelni az ilyen helyeket, ahogy teszik például a buszsávban közlekedő autósokkal. Magas büntetési tételekkel pár év alatt beleivódna az autósokba az új szabály.
A tatai Németh Zsuzsanna nem örül annak, hogy elbukott a módosítás. Autóvezetőként, gyalogosként egyaránt támogatta volna a sebességkorlátozást.
– Valamilyen szabályt muszáj hozni. Hiszen amikor még babakocsival jártam, nem egyszer perceken keresztül álltam a zebránál, mire át mertem kelni. Ha valaki megállt, akkor sem indultam, mert féltem, a másik sávban elgázolnak – panaszolja.
A tatabányai Konkoly Iván vegyes érzelmekkel fogadja a döntést, mert szerinte mindkét félnél sok a figyelmetlen ember. Őt sem gyalogosként, sem autósként nem a sebességkorlátozás befolyásolná a zebránál. Autósként azt figyeli, egyáltalán át akar-e valaki kelni az úttesten. Gyalogosként pedig ha siet, mindenképpen megpróbál átjutni.
A rendőrség adatai szerint, ha a járművezető a hibás a gyalogátkelőn történt balesetért, akkor az általában három fő ok miatt történik. Ilyen az elsőbbség meg nem adása gyalogosnak kijelölt gyalogátkelőhelyen, a megállási kötelezettség elmulasztása kijelölt gyalogátkelőhely előtt és az előzés szabályainak megsértése kijelölt gyalogátkelőhelyen.