szerencsétlenség

2019.06.11. 07:15

Megkezdte a Hableány kiemelését a Clark Ádám

A Clark Ádám úszódaru segítségével megkezdték a dunai balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelését a fővárosi Margit híd közelében kedd reggel.

Kemma.hu

A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsolt kapitányi hídja, miután kiemelték a Dunából a Margit hídnál

Forrás: MTI

Fotó: Mohai Balázs

10:50 Helyszíni videók és fotók a mentés első óráiról friss cikkünkben.

9:22 Csaknem 60 centimétert apadt a Duna Budapestnél szombat óta, közölte Szegi Attila, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivő-helyettese az M1 aktuális csatornán kedd délelőtt. Korábban a május 29-ei hajóbalesetben elsüllyedt Hableány kiemelési munkálatait is nehezítette a Duna áradása. Szegi Attila elmondta, szombat délután a fővárosi szakaszon is megkezdődött az apadás. Akkor 476 centiméteres volt a vízállás. Kedd reggel 8 órakor 417 centimétert mértek. A meteorológiai előrejelzés szerint számottevő csapadék csak a bajor területeken várható, így folyamatos, intenzív apadást várható.

8:30 Négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig, jelentette a helyszínről az MTI tudósítója. A búvárok még négy embert keresnek a Hableány utasai közül.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, kedden megkezdődhetett a május 29-én elsüllyedt Hableány városnéző hajó kiemelése a Margit híd közelében. Az MTI 7:09-es tájékoztatása szerint már elindult a kiemelés. A roncs kiemelésében a Komáromból fővárosba hívott Clark Ádámnak fontos szerep jut, ugyanis a 200 tonna teherbírású úszódaru az egyetlen a térségben, amely képes megemelni a a vízzel és uszadékokkal együtt hatvan tonna súlyúra saccolt Hableányt.

Az M1-en kora reggel elhangzott: a legkritikusabb pont pedig az emelés megkezdése lesz, amikor a meder aljáról elemelkedik a hajó, ekkor 120 tonnás terhelés nehezedik majd a 70 éves, 50 tonnás hajóra.

Először a roncsolt kapitányi híd jelenhet meg a Duna felett, ez már meg is történt fél nyolcig (borítóképünkön és galériánkban is ez látható) és a tervek szerint ekkor megállnak az emeléssel, és egy tűzoltó búvár fogja felderíteni azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Amennyiben holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd további emelés történik és szivattyúzás. Több szintet határoztak meg a kiemelés kapcsán, ezért lesz lassú művelet a Hableány felhozatala, írja a hirado.hu.

Miután víz fölé került a Hableány, egy kék uszályra teszik rá a roncsot, onnantól kezdve a rendőrség feladata lesz elvontatni és lefolytatni a szükséges nyomozást. A művelet akár hat órán keresztül is eltarthat – mondta a közmédia tudósítója.

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője korábban közölte azt is, a négy emelő heveder a hajó alatt van, az ellenőrzések megtörténtek, a művelet hat órán át is eltarthat.

A Clark Ádám tervezője az M1-en arról beszélt, hogy a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésekor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince. Götz Sándor hajómérnök hozzátette: elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést, és valószínű, hogy a hajó utasterében vannak még holttestek.

Kiderült az is, hogy hétfőn újabb szemlét tart a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) hétfőn a május 29-i hajóbalesetben érintett, menetrend szerint Magyarországon hajózó Viking Sigyn kabinos szállodahajón, Visegrádon, nem sokkal az után, hogy visszatért a svájci hajó. A tájékoztatás szerint a szemlére a délutáni órákban kerül sor további bizonyítékok beszerzése és a tényállás teljes körű tisztázása érdekében.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!