Kék hírek, bulvár

2016.09.25. 14:37

Újraélesztésben verhetetlenek a tatabányai szuperzsaruk

Hazatért Hermann Tamás és Süveg Péter a Somogy megyében tartott helyszínelő versenyről, amelyen húsz csapat között kellett megállni a helyüket.

Wágner Zsanett

– Milyen feladatokkal néztek szembe azt induló csapatok?
Hermann Tamás: Két típusú feladatot lehet megkülönböztetni, elméleti és gyakorlati feladatokból állt a verseny. Előbbi egy szakmai feladatlapot jelent, amelynek kérdései a KRESZ hatályos jogszabályaira vonatkoznak. Itt mindenki megkapja a feladatlapot és egyenként töltjük ki. Az élet minden egyes szituációjában ott van velem a Kresz-könyv, így egy-két váratlan szituációban sem lehet semmiféle fennakadás.

Süveg Péter: A Nemzeti Közlekedési Hatóság állítja össze a feladatsort és olyan kérdéseket válogatnak össze, amelyeket a vizsgázók 99 százalékban elhibáznak. Ez talán jól érzékelteti a kérdések nehézségi fokát, de nekünk ezeket tudnunk, ismernünk kell. Hiába beugratós. Az első nap végére már megvan a részeredmény. Tavaly az elméleti résznél a második helyezést értük el, az idén a harmadikat.

– És a gyakorlat?
H. T.: Másnap intézkedéstaktikával kezdtünk. A szituáció szerint megszökött egy erőszakos férfi, akinél fegyver volt. Különböző ellenőrző pontok voltak egy út mentén, ahol a forgalomban közlekedők elmondása alapján kellett megtalálni a keresett személyt. Egy kamionban megtaláltuk, alaposan átvizsgáltuk a ruházatát és rádión segítséget kértünk. Minden apró részletre odafigyeltek a pontozásnál, tehát a rendőri intézkedés szempontjait betartva kellett megoldani a feladatot. Kezdve onnan, hogy felszólítjuk a körözött személyt, átvizsgáljuk a ruháját... Az volt a cél, hogy minél több oda nem illő tárgyat megtaláljunk és elvegyünk a gyanúsítottól.

S. P.: Két fős bizottság volt a helyszínen, aki szakmai szemmel figyelte a történéseket és pontoztak. A biztonságos járműmegállítástól kezdve, a személy- és járműátvizsgálásig mindent. Ezt követte a kihallgatás taktika. Egy halálos balesetnél kellett intézkedni. A feltételezés szerint az autó egyik utasa kirepült a járműből és súlyos sérüléseket szenvedett. Egy babán kellett bemutatni az újraélesztést, illetve a baleset során szerzett sérülési nyomok segítségével kellett megtalálni az utasok helyét, ki vezetett és ki hol ült.

– Melyik feladatnál lett nagy az előny?
H. T.: Később tudtuk meg, hogy épp ennél az újraélesztési feladatnál voltunk a legjobbak. Elég hamar megállapítottuk a sérülésekből az utasok helyzetét.

S. P.: Általában a biztonsági öv okozta bőrpír utal a sofőr kilétére és a többiek helyére. Ugye ütközésnél megfeszül az öv és ez okozza, hogy a bőr színe megváltozik. Továbbá a sofőr bőrén mellkas magasságban egy kereszt irányú vöröses csíkot lehetett látni, ami utalt a kormányra. Persze az utasok félrevezető magyarázatot adtak, de a nyomok magukért beszéltek. Kiderült, a sofőr ittas és nincs jogosítványa.

– Számított az idő?
H. T.: Minden időre ment. Összesen kilenc gyakorlati feladat volt és mindegyiket húsz perc alatt kellett megoldani. Volt szárazföldi és vízi baleset. Nyilván a földrajzi adottságokhoz mérten állították össze a feladattípusokat.

S. P.: Egy helyen veszítettünk sok pontot. A Somogy megyében alkalmazott informatikai rendszerben nehezebben ismertük ki magunkat, mi Windows 7-et használunk. Így az említett feladat adminisztrációja nehézkesen ment.

– Volt olyan szituáció, amellyel itthon kevésbé találkoznak?
– H. T.: Esetleg a vízi baleset. Bár a Duna közelsége miatt az sem volt idegen. A történet szerint kimentek horgászni, feltámadt a szél és nagy hullámok keletkeztek. A Balatoni Vízirendészet munkatársai értékelték a feladatokat. Minden szituációt az adott szakterület munkatársai felügyeltek.

S. P.: A történet szerint a csónak felborult, az egyik utas beleesett a vízbe. Nem volt rajta és a „kapitányon” sem mellény, holott az utas nem tudott úszni. A kötelező felszerelések hiányoztak, mint ahogyan a csónak adattáblája is, mindketten ittasan utaztak és menet közben állva pecáztak. Meg kellett állapítani, hogy szabálysértés vagy bűncselekmény történt. Fotókkal és GPS koordinátákkal rögzítettük a baleset helyszínét, figyeltünk a szélirányra, a hullámzásra és a vízmélységre.

– Az előző évben is indult ugyanez a két tagú csapat. A tavalyi megmérettetéshez képest milyen volt az idei?
H. T.: Tudni kell, hogy azok indulhatnak a versenyen, akik a megyei versenyben az első két helyezést elérték. Tavaly és az idén is mi voltunk azok. A vezetés az elért eredmények alapján nekünk szavazott bizalmat. Ez nagy megtiszteltetés.

S. P.: Tavaly Veszprémben rendezték meg, ott légi baleset is volt. Helikopteres balesetnél kellett helyszínelni. Tavaly is negyedik helyen végeztünk, de akkor 8-10 ponttal maradtunk le. Az idén egy ponton múlt a dobogó. Az első helyezett 24 pont különbséggel nyert. Elég szoros volt a mezőny.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!