Kék hírek, bulvár

2009.10.21. 11:23

Frontális ütközés? Semmiképpen! - ajánlja az autóklub

Az Autóklub szerint egy frontális ütközésnél túl sok az ismeretlen tényező.

Kemma.hu

Néhány héttel ezelőtt a közszolgálati televízió hírműsorában is közzé tették egy külföldi autóklub „szakértőinek” a járművek ütközésével kapcsolatos véleményét.

A kísérletekben szereplő bábuk és a járművek sérüléseit vizsgálva meg-állapították, hogy az úgynevezett „érintőleges” ütközés a gépkocsiban ülők számára sokkal veszélyesebb, mint a frontális. Ennek alapján azt tanácsolták a vezetőknek, hogy vészhelyzetben ne korrigálják gépkocsijuk mozgásirányát, ha-nem ütközzenek frontálisan a szemből érkező járművel.


- Megítélésünk szerint a hosszú idők óta végzett ütközési kísérletek egyik epizódját ragadhatta ki a híradó szerkesztője. Ez csak arra volt jó, hogy összekuszálja a gépkocsivezetők amúgy is gyér szakmai ismeretét.
A közlekedéssel foglalkozó szakemberek álláspontja teljesen egyértelmű: minden áron kerülni kell az ütközést - tudatta dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Regionális elnöke.

Véleménye szerint, ha nem kerülhető el, akkor arra kell törekedni, hogy az egy másodpercre eső lassulási érték (g/s) minél kisebb legyen. Frontális ütközéssel ennek az ellentettje érhető el, rendkívüli nagy lesz a g/s arány, elérheti a 800-1200-as értéket, ami csaknem biztos halállal jár.
Mint ismeretes vészhelyzetben, pánikhelyzetben nagyon nehéz optimális döntést hozni. Az idézett „szakértők” ajánlása szinte megvalósíthatatlan. Egészséges lelkialkatú vezető ugyanis nem tudja megtenni, hogy reflexből ne meneküljön. Minden áron el akarja kerülni a veszélyes zónát, nem akar, mondhatnánk úgy is, hogy nem képes szándékosan frontálisan ütközni.


Az elnök elmondta, technikailag is számos olyan ismeretlen tényező játszik szerepet, amely frontális ütközéskor nem csökkenti, hanem növeli a veszélyt. Ilyen például:
- a járművek tömege- sebessége és sebességkülönbsége,
- felszereltsége, technikai állapota,
- időjárási viszonyok: zuhogó eső, havazás, köd,
- látási viszonyok: nappali, éjszakai,
- útállapot: száraz, nedves, jeges, havas úttest,
- zsúfolt úttest vagy gyér forgalom,
- lejt- vagy hegymet stb.

- A téma tehát rendkívül bonyolult. Bonyolultabb annál, hogy egy párperces bejátszással el lehetne rendezni a javasolt – megítélésünk szerint hibás következtetések levonásával kialakított - tennivalókat.
Szeretnénk, ha a tévénézők elfogadnák javaslatunkat, és vészhelyzetben nem a majdnem biztos halált, a frontális ütközést választanák.A Magyar Autóklub újpesti vezetéstecnikai pályáján a sok veszélyes közlekedési szituáció kivédése mellett ez az elem is gyakorolható - mondta.

Az Autóklub azt ajánlja, hogy megfontolt, óvatos vezetéssel kerüljék el a megoldhatatlan forgalmi helyzeteket. „Vakon” soha ne előzzenek, és nagyon figyeljenek a szemközti kocsioszlopból kilépő, meggondolatlan sávváltókra.

- Egyszóval: kerüljék el a frontális ütközést! - zárta Farkas Károly.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!