Hírek

2017.02.20. 08:16

Átverik a magyar fogyasztókat is

Címkék#Hírkereső

Ausztriában jobb minőségben forgalmazzák ugyanazt a terméket a multinacionális cégek, mint Magyarországon – derült ki a Nébih vizsgálatából.

G. Juhász Judit

Azaz, az osztrákok ízletesebb, illatosabb élelmiszereket vásárolhatnak, mint mi. A gyártók szerint ennek magyarázata a magyar ízlésben és a különféle helyekről beszerzett alapanyagokban rejlik.

Meglehetősen eltérő a Magyarországon és az Ausztriában kapható termékek minősége – állapította meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) egy korábbi vizsgálata. A hivatal 24 márka azonos vagy nagyon hasonló, osztrák és hazai áruházláncok – Spar, Metro, Lidl, Hofer/Aldi – kiskereskedéseiben kapható termékét hasonlította össze érzékszervi, összetételi és a csomagoláson szereplő információk valóságtartalma alapján.
A Knorr marhahúsleves kagylótésztával és húsgombóccal magyar vásárlója például csak nettó 48, míg az osztrák 60 grammos terméket kap, miközben termék csomagolása ugyanolyan. Egy zacskóból mindkét vevő három adag levest készíthet, de az osztrák két százalékkal több tésztát, közel dupla annyi húsgombócot és három százalékkal több répát kap. A bírálat szerint „jelentős minőségi különbség van, az osztrák ízletesebb, tartalmasabb, a magyar hígabb, csak az ételízesítő íze érvényesül”. Lapunk kereste a gyártó Unilevert, de lapzártánkig nem kaptunk választ kérdéseinkre.

Édesebb a magyar

A vizsgálat szerint a Coca-Cola magyar változatának illata kevésbé telt és kevésbé összetett. Cukortartalma valamivel magasabb, mint az osztráké, amely szacharózt is tartalmaz, a magyar ital készítéséhez az olcsóbb, kukoricaalapú fruktóz-glükóz szörpöt használták. A Nébih szerint az ízkülönbség oka az lehet, hogy a gyártók különböző minőségű aromákat használtak fel. Kerestük a Coca-Cola HC Magyarországot, de lapzártánkig nem válaszolt. A Pénzcentrumnak viszont a cég azt írta: a Coca-Colát mindenütt a legjobb alapanyagokból, természetes aromákkal, valamint hozzáadott tartósítószer nélkül állítják elő. Az, hogy milyen édesítőszereket kerülnek az italba, országonként változhat, mert ezeket „technológiai és ellátási szempontok alapján” választják ki.

Illat- és ízbeli különbségeket tapasztaltak a Nébih munkatársai a poralakú ízesítők között is, jellemzően az osztrák minták javára. Megállapították, hogy a Nesquik kakaópor magyar változatának gyengébb a kakaós jellege, főként az édes íz dominál benne, míg az osztrák harmonikusabb, intenzívebb kakaós illatú, telt kakaós-csokis ízű. Lapunk megkeresésére a gyártó közölte: Magyarországon a Nestlé Hungária – az európai regionális gyárakkal közösen – úgy alakítja ki termékei receptúráját, hogy azok megfeleljenek a hazai fogyasztói igényeknek és a legmagasabb minőségi előírásoknak. Az osztrák piacra készített Nesquik OptiStart receptúrája és összetevői megegyeznek a magyar piacon kapható termékével. A Nestlé közép-európai italporgyártó és -töltő üzeme 2002 óta működik Szerencsen. Itt készülnek többek közt a Nesquik OptiStart termékek is Magyarország mellett további 17 országot kiszolgálva, beleértve Ausztriát is. A hazánkban is forgalmazott Nesquik Extra Choco Spanyolországból, míg a Nesquik csökkentett cukortartalmú változata Franciaországból érkezik Magyarországra. Az összetevőjük és receptúrájuk megegyezik a helyben kapható termékekével.

A Bourbon vaníliás cukrok esetében a magyar változat három százalék vaníliarúd-őrleményt – nem csak a kikapart belsejét – és kétféle aromát, míg az osztrák vanília koncentrált kivonatot tartalmaz. A két terméket pedig könnyen össze lehet téveszteni.

Ugyanolyan finom

A Nébih munkatársai kevésbé jól kidolgozottnak találták a hazánkban vásárolt Nutella kenhető kakaós mogyorókrémet és a Ritter Sport marcipánnal töltött étcsokoládét is. A Barilla száraztészták, illetve a Rio Mare tonhalkonzervek íze ugyanolyan volt mindkét országban, bár az osztrák minta – noha a csomagoláson azonos nettó tömeg szerepelt – két százalékkal több halat tartalmazott. Nem találtak lényeges különbséget a babérlevelek között sem, de az Ausztriában forgalmazottnak az íze karakteresebbnek, intenzívebbnek bizonyult.

A fogyasztók ízlése, a különböző helyről beszerzett alapanyagok, az eltérő tárolási körülmények és a lejárati idők is befolyásolhatják a termékek ízét, de a felelős gyártók a jogszabályoknak megfelelően tájékoztatják a vásárlókat az összetevőkről – reagált a fogyasztási cikkeket gyártó cégeket tömörítő Magyar Márkaszövetség tegnap. Szerinte a Nébih vizsgálata többnyire nem tárt fel érdemi különbséget a termékek között. Azt írta, a beltartalomban lévő különbség abból adódik, hogy egy márka többféle kiszerelésben, ízesítéssel is készülhet az adott ország fogyasztóinak ízlését figyelembe véve. A magyarok például jobban kedvelik a karakteres, fűszeresebb, intenzívebb ízeket. Eltéréseket okozhat az is, ha a termékek más-más országokban, gyártósorokon vagy más-más helyről beszerzett alapanyagokból készülnek. Megjegyezte: tagvállalatai támogatják, ha szakmailag és módszertanukban megalapozott hatósági vizsgálatok segítik elő termékeik rendszeres vizsgálatát. Szorgalmazza, hogy e kérdésekben folyamatos és konstruktív párbeszéd alakuljon ki a kormány illetékes szerveivel, hatóságaival.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!