2010.09.29. 08:37
Közös gazdasági kormányzás - Egy éve még nevettek volna ezen
Egy évvel ezelőtt még minden bizonnyal kinevették volna azt, aki a közös európai gazdasági kormányzást reális lehetőségként említi. A jövő hónapban viszont már óriási lépést tehet ebbe az irányba az Európai Unió és az euróövezet.
Közgazdászkörökben viszonylag kevesen vitatják, hogy Barrosónak igaza volt a helyzetértékelésében. Valójában ez a gondolat már akkor megfogalmazódott, amikor az 1970-ben közzétett Werner-jelentésben megszületett a gazdasági és monetáris unió gondolata. Az eurót végül életre hívó, 1992-ben elfogadott maastrichti szerződés ugyanakkor csupán elnagyoltan kísérelte meg fiskális oldalról megtámasztani a közös európai valutát: a GDP 3 százalékban limitálta az államháztartás hiányát, és 60 százalékban az államadósságot. Az 1997-ben létrehozott stabilitási és növekedési paktum ugyan már beleszólási jogot is adott a szabályokat megszegő tagországok költségvetésének alakításába, de azt így számos kritika érte. Egyesek szerint túl rugalmatlan volt, és nem vette figyelembe a gazdasági ciklusokat (amit aztán a 2005-ös reform próbált meg orvosolni). Mások következetlennek tartották alkalmazását, hiszen Német- és Franciaország megúszta a büntetőeljárás elindítását, büntetést pedig még a kisebb tagállamokra sem vetettek ki.
Mindezek ellenére az euró látszólag sikertörténet volt, holott a strukturális problémák a 2000-es években már jól kivehetők voltak. A monetáris unió periferiális gazdaságaiban túl lazának bizonyult a közös monetáris politika, ami ugyan látványosan megdobta a növekedési ütemet, eközben azonban komoly egyensúlyhiányok alakultak ki: a magánszektor eladósodott, a termelékenység javulását meghaladó béremelkedés rontotta az unión belüli versenyképességet, az ingatlanpiacokon árbuborék fúvódott, a folyó fizetési mérlegek pedig komoly mínuszokba fordultak. Eközben Németországban épp ellenkező folyamat játszódott le: a számára szigorú monetáris politika komoly munkaerő-piaci reformokat kényszerített ki, az egységnyi munkaerőköltség másokhoz képest jelentősen javult, a kereskedelmi mérleg masszív többletbe fordult.
Az „igazság órája” a Lehman Brothers 2008-as bedőlésével jött el. Az általa elindított hitelválság ugyanis padlóra küldte a látszólag prosperáló periferiális eurózóna-tagokat, miután a magánszektor adóssága villámgyorsan államadóssággá alakult át. Ez még azokat az országokat is megrendítette, amelyek kormányai a korábbi boom idején szerény többletet halmoztak fel a költségvetésben (Írország, Spanyolország), de elsőként az a Görögország hullott ki, amely fiskális téren is katasztrofális politikát folytatott. A 2010 elején tetőző görög adósságválság nyomán aztán az uniós tagállamok – a Nemzetközi Valutaalappal közösen – egyrészt létrehoztak májusban az ilyen típusú csődök megakadályozására egy összesen 750 milliárd eurós mechanizmust (holott a maastrichti szerződés tiltja a tagállamok megmentését), másrészt elindították a közös gazdasági kormányzás lehetőségének feltárását.
A jegyzet teljes terjedelemben itt olvasható!