2010.04.06. 15:38
Megnyerték a csatát a kisboltok?
Megállt az élelmiszerboltok számának évek óta tartó csökkenése tavaly. Összesen 19 900 általános élelmiszer-üzletet regisztrált a Nielsen piackutató vállalat cenzusa Magyarországon, év végén, szinte ugyanannyit, mint egy évvel korábban.
Nem mérséklődött az 50 négyzetméteres és annál kisebb üzletek száma sem. Többek között ezt állapította meg a Nielsen a piackutató vállalat. Habár a boltszám lényegében változatlan, a kereskedelmi hálózat tovább koncentrálódik. Emelkedett ugyanis mind a hiper- és szupermarketek, mind a diszkontok száma. A hipermarketek száma 137-ről 152-re nőtt egy év alatt. A főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméteres csatorna pedig 1 007-ről 1 070-re bővült.
A koncentrációt a fogyasztók igényeinek változása ösztönzi, kölcsönhatásban a boltláncok terjeszkedésével. A magyar vásárlók boltválasztásnál legfontosabbnak azt tartják, hogy egy üzletben vehessenek meg mindent, amire szükségük van. Utána következik, hogy a polcokon könnyen és gyorsan megtalálják, amire szükségük van. Harmadik fontos szempont, hogy a Szintén a modern üzlettípusok térnyeréséről tanúskodik az eladótér növekedése. Ugyanis a hazai általános élelmiszer-üzletek összes eladótere az előző évhez képest 4 százalékkal nőtt tavaly, és elérte a 3,05 millió négyzetmétert.
A cenzus szerint a lakóhely közeli hagyományos üzletek közül az 50 négyzetméteresek és kisebbek száma stabil maradt. 11 450-et regisztrált a Nielsen, hasonlóan az egy évvel korábbihoz. Mindez a 201-400 négyzetméteres boltok rovására történt. Azokból ugyanis 160-nal kevesebbet regisztrált december végén a Nielsen, mint egy évvel korábban.