2010.04.21. 10:54
A legszegényebbekre hajt a Lidl és a Tesco
Bulgária, az Európai Unió legszegényebb tagállama várhatóan a kiskereskedelmi láncok kedvenc célpontja lesz a következő években, a legfontosabb piaci szereplők már célba vették az országot.
A régió piacai elsősorban a Tesco és az Albert szupermarket lánc uralja. A francia Carrefour öt éve hagyta el Szlovákiát és Csehországot, de most visszatér a térségbe. A cég tegnap nyitotta meg első áruházát Szófiában és 2013-ig tizenkét üzletet szeretne létesíteni.
A Carrefour mellett a Lidl, a német KG és a szlovén Mercator Poslovni Sistem és kivenné részét az expanzióból. Az EU sereghajtója ugyanis jobb növekedési kilátásokat kínál, mint a szomszédai, ahol a piacok egyre telítettebbek. Ráadásul Bulgária alacsony munkaerő-költsége is vonzó a befektetők számára a Bloombergnek nyilatkozó szakértők szerint.
A tavalyi 5,1 százalékos zsugorodást követően a bolgár gazdaság idén 1 százalékkal növekedhet, míg Csehország 1,3 százalékos, Szlovénia 0,6 százalékos növekedést produkál, Magyarországnak pedig 0,2 százalékos visszaeséssel néz szembe. Bulgáriában a legfrissebb adatok szerint az átlagbér 411 dollár, míg Csehországban az összeg 1 100 dollár.
Bulgária 2008-ban, egy évvel az EU-csatlakozását követően rekord értékű, 6,7 milliárd eurónyi befektetést vonzott, igaz, a következő évben a befektetések értéke több mint felére csökkent. Idén az állami befektetési ügynökség legalább 3 milliárd eurónyi külföldi tőkére számít.