2009.10.19. 18:03
Meghallották a tiltakozók hangját?
A tűzoltókat érintő költségvetési megszorítások miatt kétezer egyenruhás, rohamsisakot viselő tűzoltó csatlakozott a parlament előtti tüntetéshez. Káosz volt a vasúton.
„Egy a szívünk, egy az álmunk, Nem félünk, és nem hátrálunk, Mellkasunkban tűzoltó szív dobog” – énekelték eleinte csak halkan, később viszont már egyre hangosabban a Flórián Band dalának refrénjét a parlament előtti tüntetésen bevetési ruhában felsorakozó lánglovagok. A déli harangszó után felhangzott a Himnusz, majd a mintegy kétezer tűzoltó újból letette az esküt. A teljes fővárosi parancsnokság eljött a demonstrációra, de a zászlók és a szirénázó tűzoltóautók arról tanúskodtak, hogy az ország minden részéből befutottak az önkéntes és szabadnapos tűzoltók.
„Azért vagyunk itt, hogy segítséget kérjünk, hogy másoknak segíteni tudjunk. Nem fogadjuk el a tűzoltók költségvetésének megnyírbálását” – fogalmazott a Hivatásos Önkormányzati Tűzoltók Országos Szövetségének vezetője. Rajnai Zsolt szerint a tűzoltók képesek építeni, de bontani is. Tudni kell, hogy a tűzoltók nem az alacsony bér miatt – harmadát keresik, mint osztrák kollégáik –, hanem a 2010-es költségvetés ellen tiltakoztak, amely 1,8 milliárd forint működési költséget vonna el tőlük.
„Gyertek ki, vagy mi megyünk be” – skandálta a tömeg a parlament felé. A transzparenseken a következő feliratok voltak olvashatók: „Te kockáztatnád óránként 470 forintért az életed?, A BKV-s vezéreknek jutott, a tűzoltóknak már nem, A heti 40 órás munkahét uniós irányelv, Mi a macskán is segítünk, rajtunk a kutya sem”.
A tüntetők petíciót kívántak átadni a parlamenti frakciók vezetőinek, de azt csak a Fidesz és a KDNP képviselői vették át. Ezután mintegy ezer tűzoltó elhagyva a tüntetés helyszínét átvonult a Parlamenthez, hogy átadják a petíciót az MSZP és az SZDSZ honatyáinak is. Mielőtt még eldurvult volna a helyzet a dokumentumot végül a szocialista és a liberális párt képviselője is megkapta. A tüntetés legvégén a tűzoltók közül néhányan egy füstbombát gyújtottak meg, ami percekig ontotta magából a füstöt, majd egy üveg vízzel eloltották. Ha az Országgyűlés megszavazza az elvonásokat is tartalmazó költségvetést, újra utcára vonulnak a tűzoltók.
Kevés volt a vasúti sztrájk az átalakítás megakadályozásához
Csak kisebb káoszt okozott a vasúton a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) tegnapi sztrájkja, mert reggel 9 órakor már fel is függesztették a munkabeszüntetést. Becslések szerint azonban ezzel is 100 millió forint körüli veszteséget okozott a MÁV-nak. A menetrend pedig csak estére állt helyre. „Sikeresen volt a sztrájk, a munkabeszüntetésnek azonban csak akkor lehet eredménye, ha a kormány a keddi tárgyaláson visszavonja a közösségi közlekedés átalakítására tett minden javaslatát” – mondta Gaskó István. A szakszervezeti elnök szerint 1500 munkavállaló csatlakozott a sztrájkhoz, akik pont elegen voltak ahhoz, hogy stratégiai pontokon megbénítsák az ország vasúti közlekedését. Bár ők sztrájkoltak, de a káoszért, amit okoztak, Gaskó szerint nem ők a felelősek, hanem a MÁV, mert nem fogadta el a VDSZSZ elégséges szolgáltatásra tett ajánlatát.
A MÁV szerint viszont nem volt akkora a sikere a sztrájknak, mint korábban, hiszen már menet közben több helyen felfüggesztették. „Összesen 247 vasutas sztrájkolt. Ez azt jelenti, hogy az összes dolgozó 5 százaléka nem vette fel a munkát” – tudatta a MÁV.
Az biztos, hogy a VDSZSZ tegnapi akciója kevés volt ahhoz, hogy megakadályozza a közösségi közlekedés kormányzati átalakítását. Ugyanis végzett a tervezési munkával a közlekedési tárca: decemberben a MÁV 33 mellékvonalán állítanák le a vonatokat. Egyes megyeszékhelyekre a jelenleginél lényegesen kevesebb busz közlekedik majd Budapestről. A főváros és Győr között például a 22 távolsági járatból kettő marad meg. Feladataikat a vonatok veszik át.
A vasút csak négy megyei jogú város kiszolgálásánál nem kap elsőbbséget: Salgótarjánba, Egerbe, Szekszárdra és Hódmezővásárhelyre buszok járnak majd. Méghozzá autópályán és ütemes menetrend szerint. Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos szerint 3 év alatt nullszaldóssá kell tenni a vasutat, mert ha ez nem sikerül, finanszírozásában senki sem lesz hajlandó részt venni. A 2010-es költségvetés elfogadásáig változás várható a tarifarendszerben is, de részleteket nem közölt a kormánybiztos. A vasút átalakítása érinti a létszámot is, de elsősorban a „fehérgallérosok” körében.