2009.10.31. 10:05
Ki jár jól? A MÁV rovására terjeszkedne az osztrák befektető
Bezárhat a MÁV a nyugat-dunántúli régióban: a társaság 12 vasútvonalát a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút venné át. A magyar-osztrák cég Ausztria öt vasútvonalára is igényt tart. A váltásról még nincs döntés.
Visszavonulásra kapott utasítást Andrási Miklós: a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának le kellene mondania cége valamennyi nyugat-dunántúli vonaláról - értesült a Népszabadság. Antali Károly közlekedési kormánybiztos levele szerint legalábbis lehetővé kell tennie, hogy a 607 kilométer vasútvonal bekebelezésére éhező Győr- Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. "haladéktalanul" megkapja a terjeszkedése tervezését segítő adatokat. A MÁV-nál a közlekedési miniszter állásfoglalására várnak.
Tizenkét vasútvonalon váltaná le 2010-ben a MÁV-ot a GYSEV. A magyar-osztrák társaság egyszerre venné át a Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyében kiszemelt vonalhálózatot, az ezt használó személyszállító vonatok üzemeltetését, valamint az itt dolgozó 1200 vasutast. Terjeszkedését a határ túloldalán, Burgenlandban és Kelet-Stájerországban is megéreznék: a GYSEV az osztrák állami vasút (ÖBB) öt - együttesen 183 kilométer hosszú - vonalát is szeretné megszerezni.
Jelenleg 288,5 kilométeres hálózata így 1078,6 kilométeresre növekedne. Új személyszállítási feladatai ellátásához meglévő járműparkját 25 Bz motorvonattal, 20 mellékkocsival és 95 személykocsival egészítené ki. Ezenfelül használt osztrák dízelmotorvonatokat állítana forgalomba, és jegykiadó automatákat vásárolna. Szerintük a Nyugat-Dunántúlon és Kelet-Ausztriában mindez hozzájárulna a közösségi közlekedés szerepének erősítéséhez, az utazási igényekhez illeszkedő szolgáltatások kialakításához.
Nézze meg melyik vonalakat venné át a GYSEV!