2009.10.09. 11:35
FEOSZ: Nem segít a bajban lévő ügyfeleken a banki kódex
A már bajban lévő fogyasztókon aligha, a később eladósodott ügyfeleken viszont segíthet a banki magatartási kódex - vélekedik a civil fogyasztóvédők.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének lényegi problémának tartja, hogy a Bankszövetség és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete által kidolgozott kódex csupán önkéntes aláíráson alapul, az önszabályozás eszközét alapul vevő dokumentum.
A tényleges hatékonysághoz megfelelő jogszabályi környezet kialakítására lenne szükség, amely alól azután egy bank sem kereshetne kibúvót.
A kódex ráadásul csupán a jövőre nézve szolgálhat segítségül, hiszen nem rendezi a jelenlegi jogviszonyokhoz kapcsolódó problémákat. Hatékonyságát csökkenti, hogy rendelkezéseinek többsége általánosságokat tartalmaz, és csupán néhány esetben biztosít valódi védelmet a fogyasztóknak.
A fogyasztóvédők álláspontja: a kódexben foglaltak nagy részét jogi, kötelező normává kellene alakítani, hiszen azok csak így segíthetnének hatékonyan.