2009.03.03. 13:56
Az adásvétel polgári szerződés, gondoskodó állam nincsen
Olvasónk ruhát vásárolt, amely kicsinek bizonyult. Másnap visszavitte az üzletbe, de az árut nem vették vissza. A hölgy ezt sérelmezi, mert nem telt el három nap.
A téma egyelőre örökzöld, mert a vásárlók nem ismerik az új jogszabályokat, illetve nem szoktak hozzájuk. Sokak szerint az árut az üzlet hetvenkét órán belül köteles visszavenni. Ilyen jogszabály azonban ruhák esetében nem létezik. Ezt Magdus Ágnes fogyasztóvédelmi szakember mondta el. A hetvenkét órás türelmi idő tartós fogyasztási cikkek esetében él. Ilyen a televízió, a hűtőszekrény vagy a hifitorony. Ruhánál hiába mondjuk, hogy meggondoltuk magunkat, mégsem tetszik a modell, ki akarjuk cserélni, vagy visszakérjük a pénzt. A kereskedő saját jószántából, üzletpolitikai megfontolásból ugyan megteheti ezt a kedvünkért, de semmi sem kötelezi erre őt.
Tartós fogyasztási cikkeknél az eredeti csomagolást általában kérik megőrizni hetvenkét óráig. Ez azért van, mert a hibás terméket a kereskedőnek vissza kell küldenie a gyártó címére. Méltatlankodásra nincs ok, hogy „miképpen lehetséges ez, hiszen ha nem csomagolom ki azt a valamit, nem tudom meg, hogy hibás”. A dvd-, számítógép-, hűtőláda-doboz olyan csomagolóeszköz, amelybe könnyen visszatehetjük a terméket. (Kartonláda, hungarocel, nejlon stb.) Így az üzlet is sérülésmentesen juttathatja vissza az árut.
A fogyasztóvédelmi szakemberek nem győzik hangsúlyozni: a minőségi panaszok nem az ő hatáskörükbe tartoznak. A gondoskodó állam megszűnt. Az adásvétel polgári szerződés, itt a Polgári Törvénykönyv az irányadó. Ha tehát ilyen gondunk van, és a másik fél nem partner a megoldáshoz, a vitát polgári úton, azaz békéltető testület vagy bírósági per által rendezhetjük.