2009.03.12. 21:16
Apollo-program: elnapolva
Tovább halogatja kelet-európai beruházását az indiai Apollo Tyres, amelynek egyik esélyes pályázója éppen hazánk volt – értesült a Világgazdaság.
A gumiabroncsgyártókat is igen hamar elérte a világválság. Sorra érkeznek a hírek forgalom- és termeléscsökkenésről. A piaci visszaesés hatással van a magyarországi gyárakkal rendelkező többi világmárkára is. A nálunk megtelepedett Bridgestone, Hankook és Michelin 3100 embernek ad munkát, és potenciális gyártókapacitásuk eléri az évi 9,3 millió darabot.
A tatabányai Bridgestone nem tájékoztatott a jelenlegi magyarországi üzletmenetről, de az anyacég a közelmúltban öt európai gyárnak a termelését függesztette fel. A Michelin a hétnapos munkahétről nyíregyházi gyárában áttért a hatnaposra, a budapestiben pedig már csak heti négy napon át folyik a termelés.
A Hankook rácalmási egysége viszont – a márka egyedüli európai gyáraként – 90 százalékos kihasználtsággal működik. A koreai befektető a válság hatására egy évvel elcsúsztatta a kapacitást megduplázó gyárbővítés befejezését. Így két és fél év múlva a tervek szerint több mint 10 millió abroncsot gyárthat hazánkban, és ezzel párhuzamosan létszámbővítést is tervez a cég.
Januárban 35 százalékkal csökkent a gumiabroncs-forgalom a világpiacon, mivel a járműgyárak 50 százalékkal kevesebb abroncsot rendeltek. Európa-szerte 10 százalékkal kevesebb gumiabroncsot vásároltak az elmúlt év utolsó negyedében, mint egy évvel korábban, Magyarországon 13 százalékkal szűkült a piac. Az elmúlt évben 1,1 milliárd személykocsi- és kisha- szonjármű-abroncs kelt el a világpiacon, a teherautókra valóból pedig 147 millió darabra volt szükség.
A Világgazdaság cikke teljes terjedelemben itt olvasható