Hírek

2008.01.07. 18:29

Mérgeket szórnak a jeges utakra

Még mindig a környezetre ártalmas anyagokkal próbálják csúszásmentesíteni a jégpályává változott közutakat Magyarországon, pedig egyre több környezetbarát módszer van a csúszásmentesítésre. Igaz drágábbak.

Boda Veronika – Kun Tamás

[caption id="" align="alignleft" width="260"] A járdákat és az utakat többnyire a hagyományos eszközökkel, kősóval, illetve homokkal próbálják járhatóvá tenni
[/caption]A napokban jégpályává vált országban többnyire a hagyományos eszközökkel, kősóval, illetve homokkal próbálták járhatóvá tenni a járdákat és az utakat. Ezek az anyagok azonban igen károsak lehetnek a környezetre. A sózás korróziót okoz, pusztítja a növényeket, megváltoztatja a talaj fizikai, kémiai és biológiai tulajdonságait. A legnagyobb károkat azonban a vizekben, főként az ivóvizet adó felszín alattiakban okozhatja.

A környezetvédelmi minisztérium szerint a homokszórás sem igazán jó megoldás a csúszásmentesítésére. A homok ugyanis nehézfémeket tartalmazhat. Használata után jelentős mennyiségű iszap marad az utak mentén, mely a kiszáradás után a levegőbe kerülve növeli az ülepedő por koncentrációját és gyorsítja a vízelvezető árkok feliszapolódását. A különböző vegyi anyagok, mint a vinasz, a kálium-karbonát vagy a műtrágya alapú Transheat a levegőbe jutva szem-, bőr- vagy légzőrendszeri irritációt okozhatnak. A zöldtárca alternatív megoldásokat javasol. Akár a ház körüli síkosságmentesítésre is, mint például a természetben lebomló faforgács vagy fahamu használatát, a nádfonatot, amit otthonainkban is előállíthatunk, és olcsóbban is beszerezhetünk. Több nemzeti parkban sikeresen alkalmazzák a gránitkő-zúzalékot.

A Magyar Közút Kht. azonban továbbra is a sózást preferálja. Hávi Katalin kommunikációs igazgató szerint a közhiedelemmel ellentétben az a sómennyiség, amit egy-egy szórás alkalmával terítenek Magyarország útjain, semmivel sem károsít jobban, mintha más anyagot használnának. Az elmúlt 24 óra megnövekedett igényeinek megfelelően 3200 tonna nátrium-kloridot, csaknem 21 tonna kiló kálium-kloridot és 13 ezer liter sóoldatot szórtak szét mintegy 30 ezer kilométer úton. Hávi Katalin elmondása szerint ma Magyarországon a só a legolcsóbban hozzáférhető és legkevésbé környezetkárosító anyag a csúszásmentesítéshez.

Ebcsizmát a kutyusok lábára

Négylábú kedvenceink sem kedvelik a sózást. Vízmathy Annamária, az Országos Terrier Klub elnökhelyettese elmondta, séta után háziállataink lábát mindig le kell mosni langyos vízzel és lehetőleg e-vitaminos krémmel be kell kenni az érzékeny mancsokat. A legjobb megoldás mégis az, ha a havas hancúrozás előtt mancsviasszal bekenjük a tappancsokat, vagy ebcsizmát húzunk rájuk, amellyel eleve megakadályozhatjuk a bőrirritációt.

Még nincs roham a biztosítóknál

A csúszós utak miatt történ sok baleset ellenére eddig elenyésző a kárbejelentések száma. Lapunk telefonon érdeklődött néhány nagyobb biztosítótársaságnál, "égnek-e a vonalak"?. Az esetleges károsultak most a kárenyhítéssel vannak elfoglalva - kaptuk a választ -, sokan majd csak ezután tesznek bejelentést. Várhatóan január második felében futnak be tömegesen a károsultak panaszai.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!