2008.01.08. 06:06
Licit verőlegények nélkül
Elektronikus árverés, induló vállalkozások ötödének kötelező ellenőrzése, a minimum adófizetés kiemelt vizsgálata, a kiszabható bírságösszeg emelkedése, bankkártyás adófizetés – egyebek mellett ezek az újdonságok az idén az APEH-nél.
[caption id="" align="alignleft" width="160"] Ingatlannál még marad a kalapács
[/caption]Hétfőn beindult az a honlap, amelyen az adóhatóság által elkobzott ingóságokra lehet elektronikusan licitálni – mondta el az APEH évindító sajtótájékoztatóján Bakonyi Ágnes, a szervezet szóvivője. Heves megyében rajtolt a rendszer, ahol egy hárommillió forintra becsült értékű személyautóra lehet először ajánlatot tenni. A licit 1,5 millió forintról indul. Az elektronikus árverésen az vehet részt, aki regisztrálja magát az okmányirodákban – hívta fel a figyelmet Varga Lászlóné, az APEH elnökhelyettese. A www.arveres.apeh.hu címen elérhető honlapon tizenöt napig lehet megnézni az árverésre kínált ingóságokat, s azután nyolc napig lehet licitálni. A minimumár a becsérték ötven százaléka, érvényes ajánlatnak az ezt elérő öt legmagasabb ajánlat minősül. Az nyer, aki a legmagasabb összeget ajánlja. Ha azonban az illető mégsem veszi meg az árverezett tárgyat, akkor azt a következő legmagasabb összeget kínáló licitáló viheti el.
Az internetes árverés bevezetésével a maffia ténykedését szeretné visszaszorítani az adóhivatal. Korábban szinte bevett gyakorlattá vált, hogy szervezett csoportok „rávették” az érdeklődőket, ne licitáljanak, vagy ne menjenek egy bizonyos összeg fölé. Az internetes árverés nagy előnye, hogy a licitálók megőrzik a névtelenségüket.
Nemcsak ez az egyetlen újdonság az APEH háza táján. Az idén indul be egyebek mellett az úgynevezett jövedelem-minimum szerinti adózás (az elvárt adó helyett életbe lépő adónem) ellenőrzése. Az adófajta lényege, hogy a veszteséges vállalkozások dönthetnek: vagy megfizetik a jövedelem-minimum (az összes árbevétel 2 százaléka) utáni adót, vagy nyilatkozatot tesznek, hogy a nyereségük nem éri el a meghatározott szintet. Ez utóbbi esetben vállalják annak veszélyét, hogy az APEH ellenőrzi a vállalkozást. Idén először nyújtanak be a vállalkozások olyan bevallásokat, amelyekben már a veszteségeseknek is színt kell vallaniuk.
Az adóhatóság a bevallások benyújtása utáni harminc napon belül kiválasztja az ellenőrzés alanyait. A kijelölteket értesíti, hogy egy éven belül biztosan ellenőrzést kapnak, az érintett cégek a vizsgálatig önrevíziót kezdeményezhetnek. Az idei évtől az adóhatóság az alapítást követő kilencven napon belül helyszíni ellenőrzést tart az újonnan alapuló cégek húsz százalékánál. A cégek kiválasztásánál az alapítók előéletét nézik. Gyanús, ha valakinek az előző cége köztartozással szűnt meg vagy jókora adóhiányt halmozott fel.
Jelentős változás, hogy a cég alkalmazottját is megbüntethetik, ha nem ad számlát vagy nyugtát. A bírság összege tíz- és ötvenezer forint között lehet. A beosztott akkor számíthat a büntetésre, ha a saját zsebére dolgozott, s nem a cég vezetője bíztatta arra, hogy ne adjon számlát, se nyugtát.
Bankkártyával is lehet adót fizetni
Januártól az APEH huszonhárom központi ügyfélszolgálatán, száznegyvenegy terminálon keresztül, bankkártyával is meg lehet fizetni az adókat – mondta el Polgár Péter, az APEH elnökhelyettese. Az adóhatóság régiónként átlagosan öt terminált működtet, s minden megyeszékhelyeken működő központi ügyfélszolgálaton lehet kártyával fizetni. Az adózók bármelyik ügyfélszolgálaton leróhatják az adójukat bankkártyás, függetlenül attól, hogy területileg melyik igazgatósághoz tartoznak. A kártyás adófizetés költségeit az állam állja.