2008.01.06. 15:06
Környezetvédő mobil-futárok
A közúti forgalom az egyik legnagyobb környezetszennyező. Ahhoz, hogy értő módon tudjuk a károkat minimalizálni, mindenre kiterjedő, elsősorban érzékelőkkel begyűjthető adatok, és azok tüzetes feldolgozása szükséges.
A természeti és a természetet alakító művi jelenségeket figyelő szenzorokat, szenzorhálózatokat járművek és utasaik is hordhatnak. Az angliai Cambridge-ben például érzékelőkkel szerelték fel a kézbesítőfutárok kerékpárjainak csomagtartóit: a műszerek mobiltelefon segítségével a levegő szennyezettségéről, szénmonoxid-, nitrogénoxid-, nitrogéndioxid-tartalmáról, valamint a jármű pontos térbeli pozíciójáról adnak hírt egy adott kutatólaboratóriumnak. A technológia a Nokia és az O2 telefonszolgáltató segítségével „kelt életre”, vezeték nélküli érzékelőkön és a telefonon futó speciális programon alapul. Mivel a mobilok nemcsak széles körben terjedtek el, hanem egyre komolyabb számítási kapacitással rendelkeznek, olyan helyekről is begyűjthetnek információt, amelyeket máskülönben nem tudnának monitorozni – mondta Eiman Kanjo, a Cambridge Egyetem Cambridge Mobile Urban Sensing (Cambridge mobil városi érzékelés, CamMobSens) projektjének kutatója.
A kutatócsoport légszennyezés-mérő érzékelőket, valamint mobiltelefonhoz Bluetooth-on keresztül kapcsolódó GPS egységeket bocsátottak a helyi biciklis kézbesítők rendelkezésére. A telefon egész nap gyűjti az adatokat, és küldi jelentéseit a laboratóriumnak. A kézbesítők ugyanúgy végzik munkájukat, mint máskor, miközben a CamMobSens kutatói kiderítik, mely anyagok jelentik a legfőbb veszélyt az adott főúton, utcán, téren, stb.Az első teszteket követően sokat finomítottak az érzékelőkön: csökkentették méretüket, és a jelenleg televízió-távirányító nagyságú eszközök már a levegő széndioxid tartalmát is képesek mérni. A közeljövőben még kisebbek lesznek, és a tervek szerint kerékpáros futárokon kívül mások is – szinte mindenki, például gyalogosok is fogják használni. Az új technológiával például az asztma és a légszennyeződés közötti kapcsolat, azaz a beteg tünetei és a „rossz” levegő közötti összefüggések is vizsgálhatók, és ezáltal megelőző kezeléseket is lehet majd végezni.