2008.01.03. 17:38
Két felmérés kétféle helyzetet tükröz
Lesújtó képet fest az integrált oktatásról az egyik napilapban csütörtökön megjelent felmérés, amely szerint a kezdeményezés teljes csőd. A lapunk által megkérdezett oktatási szakember azonban úgy véli, az írás idejétmúlt tanulmányra hivatkozik.
A lap szerint a felmérést készítők „ritkán találkoznak elkötelezett pedagógussal”, s azt tapasztalták, hogy az iskolák csak a kiemelt állami támogatás miatt vállalkoznak a nehézsorsú – nagy részben roma származású - tanulók integrációjára. Az intézmények gyakran titkolják is a szegregáció elleni küzdelmüket, mert attól tartanak: sok szülő másik iskolába íratná át gyermekét. „A halmozottan hátrányos helyzetű diákok integrált oktatása 2004-ben indult és a szóban forgó tanulmány még abban az évben készült, vagyis meglátszanak az előítéletek”, mondja lapunknak a Roma Integrációs Titkárság vezetője. „Egy 2007-ben készült felmérés azonban azóta bebizonyította, hogy az új rendszerben sokkal jobban teljesítenek a gyermekek, valamint a tanárok és a szülők is elégedettebbek”, állítja Borovszky Tímea. Az integrált rendszer új módszertana miatt a gyermekek is könnyebben tudnak tanulni egymástól, s az életben is várhatóan jobban boldogulnak, ha már fiatalkorukban megismerik a más társadalmi rétegből származókat.
Borovszky Tímea úgy véli, a múlt havi kerepesi esetnek – a településen tüntetést tartottak, mondván: néhány kezelhetetlen cigány tanuló tönkreteszi a tanítást - csak mellékszála volt az oktatás, ami ürügyet szolgáltatott a romaellenes szervezeteknek. A szakértő szerint, ha egy gyermek magatartásával probléma van, azt nem a diák származása, hanem a külső körülmények okozzák.