Hírek

2008.01.20. 06:19

Ha nem Conan a barbár

Csonkítás áldozata lett már Clark Kent, Conan, a barbár és Sean Connery is. Persze csak képletesen, a kereskedelmi tévék ugyanis rendre lerövidítik a megvásárolt filmeket. Hol bújik meg a fenevad? A vágószobában.

Kun Tamás

[caption id="" align="alignleft" width="260"] Schwarzenegger klasszikus filmjét, a Conan a barbárt is megcsonkították már
[/caption]„A minap egy Robert Redford filmet néztem a tévében, amikor a zárójelenet emelkedett pillanata váratlanul megszakadt, és a csatorna már a következő műsorát ajánlotta nekem” - meséli Koltai Róbert színész, filmrendező. - „Ez a katarzis megkurtítása.” Koltai nincs egyedül a véleményével, ma már alig látunk a tévében olyan filmet, amelynek a végén megtekinthetjük a stáblistát. Sőt gyakran műalkotáson belül is csonkítanak a kereskedelmi tévék.

A médiatörvény 2002-es módosítása óta a csatornák úgy kívánnak megfelelni a szigorú korhatár-kategóriáknak, hogy alacsonyabb besorolást adnak a népszerű filmeknek, a durvább jeleneteket pedig kivágják. Emlékezetes volt például a Trója vagy a Szikla című kasszasikerek tévés szereplése: ez utóbbinál a rajongók 17 kimaradt jelenetet számoltak össze. Csákó Tibor, a szerzői jogok védelmével foglalkozó ASVA alapítvány munkatársa szerint a licensz szerződések megteremthetik erre a lehetőséget a tévéknek, azonban olyan nem eshet meg, hogy a szerződés megengedje a mondanivaló megváltoztatását, az egység csonkítását. „Szerzői jogi védelem alatt áll a stáblista is, az is hozzátartozik a műalkotáshoz.” Ezeket előszeretettel vágják le a kereskedelmi tévék - nemzetközi gyakorlatra hivatkozva.

Herendi Gábor, a Valami Amerikával befutott rendező szerint ez beleillik a kereskedelmi tévék stílusába. „Nem örülök, de megértem. Ez akkor válhat problematikussá, ha a szponzorok kifogásolják, hogy lemaradt a nevük” - tette hozzá. Koltai Róbert szerint a magyar filmeseknek szűk a mozgástere. „Magyarországon senki nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy lemondjon a kereskedelmi televíziókban való szereplésről a kimaradt pillanatok, stáblista miatt. Ez utóbbit én úgy igyekszem megmenteni, hogy még néhány jelenetet elhelyezek a végefőcímben is.”

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója megérti az alkotók és a nézők felháborodását, hiszen minden vágás megbonthatja a film szerkezeti egységét. „A forgalmazókkal kötött szerződések azonban kimondják, hogy a filmekhez hozzá lehet nyúlni, ha az adott ország törvényei csak így engedélyezik a vetítést. A magyar szabályozás hasonlít a némethez, a legtöbb esetben a német vágási listát alkalmazzuk a nem mutatható jelenetek kiszűrésére.” A stáblista elmaradásának azonban gazdasági okai vannak: „a stáblista 3-4 percnyi reklámveszteséget okoz, ezt pedig egy kereskedelmi alapon működő tévé nem engedhető meg. Ez nem a tisztelet hiánya, mi inkább egy félképernyős megoldásban tüntetjük fel az adott mű legfontosabb alkotóit.”

Vass Éva, a TV2 programfőszerkesztője úgy véli, elhagyhatóak a teljes stáblisták. Ám állítja, a csatorna például a magyar filmek végefőcímét lefuttatja és a késő esti sávban vetített művészfilmekét is. A kimaradt jelenetekkel kapcsolatban a jogszabályokra hivatkozott a TV2 programfőszerkesztője is. Voltak olyan esetek, amikor nem ez vezetett egy-egy film megcsonkításához. Tavaly nagy felháborodást váltott ki, hogy a Smallville című sorozat a szokásosnál hat perccel hosszabb évadzárójából ugyanennyi perc tűnt el, s az epizód így került képernyőre. A TV2 az eset után elnézést kért a nézőktől. Vass Éva szerint „technikai hiba” volt, és azóta beépítettek „ellenőrzési pontokat”, melyekkel szerinte elkerülhetőek a hasonló malőrök.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!