2008.01.24. 18:50
Gőzerővel kampányolnak
A közelgő népszavazás megfeszített kampánytempóra kényszeríti a pártokat, de ebben elmarad a televíziós összecsapás Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc között.
„Hazug emberrel csak az vitatkozik, akinek elment a józan esze” – reagált Szijjártó Péter, arra sajtóhírre, mely szerint Orbán Viktor, a Fidesz elnöke tévévitára hívná Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt. A legnagyobb ellenzéki párt szóvivője közölte, a Fidesz majd szívesen vitatkozik az MSZP egy következő jelöltjével, mondjuk egy esetleges előrehozott választáson. „Ha az ellenzék vezére összeszedi a bátorságát, és valóban kihívja egy tévévitára a kormányfőt, akkor Gyurcsány Ferenc ott lesz” – hangoztatta a kormányszóvivő. Lapértesülés szerint Orbán Viktor a népszavazási kampány végén hívta volna ki tévévitára a kormányfőt.
„A Fidesz arra szólítja fel a kormányt, hogy állítsa le az emberek pénzén, de az emberek ellen folytatott kampányát” – hangoztatta csütörtökön Balsai István. A Fidesz képviselője kifogásolta, hogy a kormány a köztévével mintegy 100 millió forintos szerződést kötött a „modern népmesék” előállításáról, az egészségügyi tárca pedig több mint 310 milliót akar költeni kommunikációra. A kormánykampányra példaként az Új Magyarország című 24 oldalas kiadványt és az egyik bulvárlap mellékleteként csütörtökön megjelent 10 oldalas füzetet is megemlítette. Szijjártó Péter, a Fidesz kampányköltségéről annyit árult el, hogy ők könnyű helyzetben vannak, mert jóval olcsóbb az emberek álláspontja mellett kampányolni, mint a véleményükkel szemben. A Fidesz szóvivője szerint az SZDSZ korábban azt mondta, 50 és 100 millió között fordít erre a célra, az MSZP pedig 200 milliós kampányköltségvetésről beszélt.
„A népszavazás nem érinti a reformok lényegét, ezért nem is befolyásolja a kormány reformokkal kapcsolatos tájékoztatási kampányát” – mondta Budai Bernadett. A kormányszóvivő szerint felelős döntéseket csak tájékozott ember tud hozni, ezért amikor a Fidesz a tájékoztatást sokallja, egyben a szavazók döntési szabadságát is szűkíti. „A Fidesz pusztán pártpolitikai alapon kritizálja a kormányzati kommunikációt, csakhogy éppen ellenzék félrevezető, téves információi bizonyítják, az alapos kormányzati tájékoztatásra szükség van” – hangoztatta.
„Mondjunk nemet a szocializmusra” – foglalta össze Kóka János az SZDSZ kampánystratégiáját és -menetrendjét. A liberális pártelnök szerint ugyanis az öngondoskodás, a felelősségvállalás, a verseny és a minőség kultúrája csap össze az ingyenesség hamis kádári illúziójával. Az ügyvivők kampányfőnöknek Horn Gábort jelölték ki. A párt kampányát február 2-án nyitja a fővárosi Király utcai rendezvényén, és március 7-én zárja le, szintén a fővárosban. Kóka kijelentette, ellenzik hogy a kampányban a kormány a mondanivalóját az adófizetők pénzéből fizetett hirdetéseken keresztül mondja el.
Szonda Ipsos: érvényes lesz a referendum
A megkérdezett szavazásra jogosult állampolgárok 48 százaléka biztosan elmegy a március 9-én tartandó népszavazásra derül ki a Szonda Ipsos felméréséből, amit a köztelevíziónak készített. A Fidesz választói körében ez az arány 69, míg az MSZP szimpatizánsok körében 45 százalék. Az igenek aránya mindhárom kérdésben többségben lenne.