Hírek

2007.11.24. 17:12

Tapsolni tudni kell

Magyarországon is egyre jobban hiányzik a 20-35 éves korosztály a nézőterekről. Pedig minden színház érdeke, hogy értő közönsége legyen. Azért dolgoznak, hogy a közönség ne csak udvariasságból tapsoljon a színházban.

Fábos Erika

A Madách Színházban nemcsak a gyerekelőadásokon fiatal a közönség. A musicalek már a tizenéves korosztályt is bevonzzák a teátrumba. A Macskákon például öt éves volt az eddigi legfiatalabb néző.
– Nem mondanám persze, hogy ötéveseknek való a Macskák, biztosan nem is értette a kisgyerek a darabot, de nagyon élvezte az előadást – mondta Kósa Melinda, a színház sajtófőnöke. – Nálunk teljesen általános, hogy családok is ülnek a nézőtéren, és talán ha ezek a gyerekek felnőnek, esetleg miattunk is szép emlékeik lesznek a színházról és más előadásokra, más színházakba is bemennek majd.

Magyarországon sajnos nem ez a jellemző. Inkább az, hogy akkor mennek az emberek színházba, amikor már elég öregek ahhoz, hogy ott töltsék az estéjüket. A békéscsabai Jókai Színház is ezen szeretne változtatni.

– Amennyire emlékszem, 17-20 évesen voltam a legkreatívabb életemben – mondta Fekete Péter, a békéscsabai színház igazgatója. – Ezért sajnáltam nagyon, hogy éppen abban a korban, amikor nyitottak és befogadók az új formákra, mondanivalóra a fiatalok, nem járnak színházba. Az idei évadban 50-80 fiatallal terveztünk elindítani egy beavató színházat. Ezeken az előadásokon lehetőség van például a kulisszák mögül nézni az előadást, felpróbálni a jelmezeket vagy akár szerepelni is egy-egy felvonásban. A tervezett 50-80 helyett 400-an jelentkeztek a beavató színházi bérletre. Van tehát igény és kíváncsiság a fiatalok részéről, csak a hangot kell jól eltalálni. Az pedig meggyőződésem, hogy ezzel nemcsak a színháznak, hanem a gyerekeknek is jót teszünk.

Nemcsak a színházak „dolgoznak" a közönségért. A Budapest Fesztivál Zenekar Fischer Iván vezetésével például vasárnap délutánonként úgynevezett kakaókoncerteket tart.

– Ezek egy órás koncertek, kamaradarabokkal, 5-12 éves gyerekek számára – mondta Török Veronika, a zenekar egyik menedzsere. – A cél ugyanis nem az, hogy egy nagyzenekart zúdítsunk a gyerekek nyakába, hanem az, hogy felkeltsük és fenntartsuk az érdeklődésüket a zene iránt. Úgy látjuk, hogy erre egyre nagyobb szükség van. A zenei oktatás, heti egy énekórával, már nem alakít ki igényt a komolyzenére. A Kodály-koncepció éppen romba készül dőlni, mi pedig azt tapasztaljuk, hogy a 18-30 éves korosztály hiányzik a koncerttermekből. Ezen szeretnénk változtatni.

A Káva Kulturális Műhely Budapest első és Magyarország legnagyobb színházi nevelési társulata, magas szakmai színvonalon, elismerten működő, hazai és nemzetközi programokat bonyolító drámapedagógiai műhely. Tíz éve foglalkoznak ezzel a munkával. Meggyőződésük, hogy a színházi előadás jó eszköz, arra, hogy a gyerekekből nyitott, művelt és öntudatos felnőttek legyenek. A színház ugyanis segít abban, hogy így fejlődjön egy fiatal ember személyisége.

– Az jó, ha az előadásainkkal sikerül elérni, hogy a gyerekek megszeressék a színházat, de számunkra ez másodlagos – mondta Takács Gábor, a Káva Kulturális Műhely szakmai vezetője. – Ennél sokkal fontosabb, hogy a színház mint közeg alkalmas arra, hogy problémákat vessen fel. Olyan témákat dolgozunk fel az előadásainkkal, mint az erőszak, a barátság, a felelősség. A célunk pedig az, hogy a gyerekek megtanulják meglátni és feldolgozni ezeket a problémákat. Legyenek gondolataik és merjék azokat elmondani, merjenek kiállni a véleményükért, tanulják meg végighallgatni a társuk véleményét. Mindez messze túlmutat azon, hogy színházlátogató ember válik-e belőlük, az azonban tény, hogy így az esély sokkal nagyobb lesz rá.

Ezt sem lehet elég korán kezdeni

A beavató színház lényege, hogy a jellemzően 10 -15 éves korosztály számára segít megismerni a színházat, megérteni az előadásokat, s megtanítja, hogyan kell befogadni egy művészi produkciót. Jellegzetessége, hogy rövid és közismert vagy könnyen feldolgozható darabokra épít. Magyarországon először Ruszt József kezdett el ezzel foglalkozni. A nyolcvanas években élte reneszánszát ez a műfaj, amit ma egyre inkább kezdenek felfedezni maguknak a színházak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!