2007.11.15. 05:45
Becsapósak a repülőjegyárusítók
A repülőjegyet árusító honlapok fele becsapja a fogyasztókat félrevezető árakkal, elcsíphetetlen akciókkal – derül ki egy friss uniós felmérésből. Magyarországot most nem vizsgálták, de a hazai versenyhivatal hasonló okokból már többször is bírságolt idén.
[caption id="" align="alignleft" width="250"] A Gazdasági Versenyhivatal Magyarországon hat légitársaságot megbírságolt a közelmúltban
[/caption]„A repülőjegyet árusító uniós honlapok majdnem fele becsapja az európai fogyasztókat” – jelentette ki Meglena Kuneva, az unió fogyasztóvédelemért felelős biztosa egy tegnap nyilvánosságra hozott vizsgálat eredményeire hivatkozva. A repülőjegyet árusító honlapok félrevezető reklámjai és tisztességtelen eljárásai ellen indult uniós vizsgálatban tizenöt európai ország, valamint Norvégia nemzeti hatósága vett részt.
A vizsgálat eredménye megdöbbentő: az ellenőrzött 447 weboldal közül 226-nál találtak valamilyen szabálytalanságot. A kifogásolt oldalak a jelentés szerint nem nyújtanak egyértelmű információt a jegyek teljes áráról, a szerződési és utazási feltételekről. A jegyek árát még mindig gyakran a reptéri illeték nélkül tüntetik fel, illetve a hirdetésekben ígért olcsó, vagy ingyenes jegyek éppen akkor fogynak el, amikor az utas igénybe venné azokat. Kifogásolja a biztos azt is, hogy a többletköltséget jelentő utazási biztosításról, vagy az e-mail levelezőlistára való feliratkozásról szóló mezők sokszor automatikusan ki vannak pipálva.
Az érintett vállalatoknak négy hónapjuk van arra, hogy kijavítsák a hiányosságokat, és módosítsák internetes kereskedelmi politikájukat. Ha ezt nem teszik, bírságot kaphatnak, nevüket nyilvánosságra hozzák egy feketelistán, a legrosszabb esetben pedig még a honlapjukat is megszüntethetik.
Bár a vizsgálat Magyarországot nem érintette, nálunk sem ismeretlenek a légitársaságok ellen felhozott kifogások. A Gazdasági Versenyhivatal hasonló okok miatt Magyarországon hat légitársaságot is megbírságolt a közelmúltban. A KLM, a Malév, a Wizzair, a Sky Europe és a Smartwings társaságoknak összesen 104 millió forint büntetést kellett fizetniük, igaz, a kifogásolt hirdetéseik zöme még tavaly, vagy azelőtt jelent meg.
Meg lehet vásárolni a kényelmet
Bevett szokás a fapados társaságoknál, hogy az alacsony jegyáron felül minden más egyéb kényelmi szolgáltatásért fizetni kell. Ilyennek számít a fedélzeten elfogyasztott étel-ital, vagy az elsőbbségi felszállás, ami arra jogosítja fel az utast, hogy beálljon a sor elejére a csekkolásnál. Szintén fizetni kell nagyobb lábtérrel rendelkező, vagy ablak melletti ülésre szóló helyért. Sőt, van olyan fapados társaság, amely a poggyászért is külön díjat számít fel mondván, hogy akinek nincs csomagja, olcsóbban utazhasson.
A Gazdasági Versenyhivatal Magyarországon hat légitársaságot megbírságolt a közelmúltban -->