Hírek

2007.11.28. 05:30

Autó havi húszezerért

Sokakat csábít az a lehetőség, hogy havi húsz-harmincezer forintért új autóba ülhetnek. Könnyen lehet azonban, hogy csak hónapokig tart az öröme annak, aki csak ez alapján dönt az autóvásárlás mellett.

Tóth Marcella

[caption id="" align="alignleft" width="250"] Nem árt az apróbetűt is áttanulmányozni
[/caption]Nem ritka ma már az olyan autóreklám, amelyben nagy betűkkel a havi törlesztőrészletet tüntetik fel, a teljes vételár összegét pedig szinte nagyítóval kell keresni. Ugyancsak egyre gyakoribbak azok a finanszírozási ajánlatok, amelyeknél már minimális, vagy nulla százalékos önrésszel el lehet vinni az autót. Sőt, elfordulnak olyan konstrukciók is, amelyeknél a futamidő akár tíz év is lehet. Ezek az ajánlatok pedig azokat is rávehetik az autóvásárlásra, akik ezt nem engedhetnék meg maguknak.

„Sokan csak az alacsony törlesztőrészletet nézik, s nem gondolnak az autófenntartás egyéb költségeire” – mondta Giczy Árpád, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének marketing bizottságának elnöke, hozzátéve: az alacsony törlesztőrészlet, s a hosszú futamidő az egyik oka annak, hogy sok autót vesznek vissza a finanszírozó cégek. Az idei első félévben 20-25 ezer autó törlesztőrészleteit nem tudták fizetni a tulajdonosok.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) szerint a legalább húsz százalékos önrész és a legfeljebb hatéves futamidő tekinthető elfogadható kockázatúnak. A Gazdasági Versenyhivatal szerint a panaszok száma és jellege nem indokolja, hogy kiemelten figyeljék ezt a szektort. „Érkeznek ugyan az autóreklámokra vonatkozó panaszok, de nem nagy számban” – mondta el érdeklődésünkre Mihálovits András, a hivatal szóvivője. A fogyasztói kifogások egy része nem a versenyhivatal hatásköre, mert szerződéses jogvitáról van szó, amelyet polgári peres eljárásban kell rendezni.

Persze van példa a GVH hatáskörén belül eső jogsértésekre is. Legutóbb például a General Motors Southeast Europe Kft.-t bírságolta meg a versenyhivatal húszmillió forintra a megtévesztésre alkalmas Opel-reklámok miatt. Egy rádiós hirdetésben ugyanis a társaság elhallgatta, hogy a 15 százalékos kedvezmény csak a lízingkonstrukció esetén jár. Egy későbbi akció esetében a rádióreklám azon része minősült a fogyasztók megtévesztésére alkalmasnak, amely szerint „már 14990 forinttól gazdag felszereltségű, téli gumis, tök jó Opelhez” lehet jutni, miközben ez csak az első 12 hónapra érvényes, azután jelentősen megemelkedik a havi törlesztőösszeg.

Az autólízingeléshez kötődő gyakori kifogások

– Az ügyfél által fizetendő törlesztőrészlet csekkjét a lízingcég nem postázza időben

– Az ügyfél és a lízingcég másképp értelmezi a fizetési határidő lejártát

– Egynapos csúszás esetén is több ezer forintos díjat számít fel a lízingcég

– A lízingcég a saját tulajdonszerzésére eső illetéket is a lízingbe vevőre hárítja

– Az autólízing lezárásakor a lízingcég nem adja át automatikusan a törzskönyvet, hanem azt jelentős különdíj mellett postázza az ügyfélnek

– A finanszírozó cégeket sokszor nem lehet telefonon utolérni

– A fogyasztók gyakran kifogásolják a behajtás menetét, illetve a kocsi visszaadása és értékesítése után az elszámolás módját

Forrás: PSZÁF

– Az ügyfél és a lízingcég másképp értelmezi a fizetési határidő lejártát

– Egynapos csúszás esetén is több ezer forintos díjat számít fel a lízingcég

– A lízingcég a saját tulajdonszerzésére eső illetéket is a lízingbe vevőre hárítja

– Az autólízing lezárásakor a lízingcég nem adja át automatikusan a törzskönyvet, hanem azt jelentős különdíj mellett postázza az ügyfélnek

– A finanszírozó cégeket sokszor nem lehet telefonon utolérni

– A fogyasztók gyakran kifogásolják a behajtás menetét, illetve a kocsi visszaadása és értékesítése után az elszámolás módját

Forrás: PSZÁF Nem árt az apróbetűt is áttanulmányozni -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!