Hírek

2007.06.27. 17:00

Indul a MÁV Start

Július elsejétől már tizenöt perc késés esetén is visszajár az InterCity a pótjegy ára. Az utaspanaszokat pedig gyorsabban, az eddigi harminc helyett tizenöt nap alatt kivizsgálják

Tóth Marcella

Nem állnak le a személyszállító vonatok július elsején, a MÁV Start Zrt., a vasúttársasági személyszállító cége ugyanis engedéllyel vagy anélkül, de biztosan megkezdi működését. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter tegnap bejelentette: a vasúti hivatal és a MÁV vezetői arról tájékoztatták, hogy július elsejével – engedély birtokában – megkezdheti működését a MÁV száz százalékos tulajdonában lévő MÁV Start Zrt.

A MÁV még 2007 április másodikán nyújtotta be a vasútfelügyeleti szervhez a MÁV Start Zrt. működési engedélyi kérelmét, ezt azonban a hivatal június közepén elutasította. A vasúttársaság múlt héten adta be újabb, átdolgozott kérelmét. Heinczinger István, a MÁV vezérigazgatója úgy vélte: a most benyújtott a hiánypótlásokat a hatóság határidőre elbírálja, és jóváhagyja a megalakulást. Ha ez mégsem történne meg, az engedély hiányában is közlekednének a járművek: szerinte azt senki sem vállalná fel, hogy ilyen esetben ne legyen vasúti személyszállítás.
Az új cég vezérigazgatója júliusi 1-jétől 2008. március 31-ig Mosóczi László lesz. Jövő év márciusában nemzetközi pályázatot írnak ki a tisztség betöltésére.

Kóka János  tárgyalt a vasúttársaságok vezetőivel, s az ezt követő sajtótájékoztatón elmondta: a MÁV Start elindulásától azt várja el, hogy az utasbarát és szolgáltató cég legyen. Emellett azt szeretné, hogy apró lépésekben, de folyamatosan javuljon a közlekedés. Elsősorban olyan dolgokat vár el a miniszter, amelyeket odafigyeléssel meg lehet oldani. A miniszter szerint ilyen lépés például a tisztább vonat, amelynek a mosdójában WC-papír és kéztörlő is van. Új takarító cégekkel kötnek szerződéseket, mivel az első félévben szakítottak a korábbi vállalkozásokkal.

A jövőben majd talán ki lehet látni az ablakokon is, ugyanis tizenkettő-tizenöt új, korszerű tisztítóberendezés azonnali beszerzésével szeretnék tisztává varázsolni a vonatok külsejét. Jelenleg ugyanis a vonatok külső takarítását olyan gépekkel végzik, amelyek négy Celsius fok alatt működésképtelenek, ráadásul még környezetszennyezők is.

De javítani akarnak a jegykiadáson is, hogy eltűnjenek a pénztárak előtt kígyózó sorok. Ugyancsak könnyíteni szeretnének a mozgáskorlátozottak helyzetén is. Jelenleg ugyanis csak kevés vonaton tudnak kerekes székesek utazni, s ezt is előre be kell jelenteniük a vasúttársaságnak.
Az első konkrét lépések egyike az, hogy júliustól lerövidítik az utaspanaszok kivizsgálási idejét, a mostani harminc napról tizenötre. Emellet július elsejétől az InterCity pótjegyeket árát az eddigi harminc perc helyett már tizenöt perc késésnél is visszaadják. Minden járaton azonban nem tudják garantálni a menetidő betartását, mivel régiek a sínek és a vasúti kocsik és mozdonyok is.

A gazdasági miniszter elmondta, hogy a következő hét évben ezer milliárd forint jut a vasút fejlesztését, egyrészt uniós forrásból, másrészt a MÁV saját költségvetéséből. Annak érdekében, hogy ezek a többségben már július elsejétől életbe lépő változások számonkérhetőek legyenek, a társaság – egyelőre még nem tudni, pontosan mikor – egy úgynevezett utaschartát hoz majd létre, amely az utasok jogait fogja tartalmazni.

Végre megáll a vonat Ferihegyen

Várhatóan július 16-tól megállnak a Ferihegy megállóban az elővárosi személyvonatok, mivel július 12-én adják át a ferihegyi repülőtérnél a felüljárót – mondta el Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Szeptembertől, a ceglédi vonal vágányzárának feloldását követően az InterCity vonatok is megállnak majd Ferihegyen félóránként. A szerelvényeket külön pótdíj nélkül (illetve az IC-ket a szokásos pótdíjjal) lehet majd igénybe venni. Új kocsik nem lesznek, de a régieket kitakarítják – közölte Mosóczi László, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója. Heinczinger István maga is elismerte, hogy „az ezen a vonalon közlekedő személyvonatoknak sem a komfortfokozata, sem a tisztasága nem üti meg az európai szintet”.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!