Hírek

2007.04.02. 18:11

Öngyilkos akcióban az autókereskedők

Az idén is folytatódik a személyautó-értékesítés elmúlt év derekától tartó visszaesése. Vélemények szerint a márkaimportőrök már-már öngyilkos akciókba kezdtek a vásárlók visszacsalogatására.

Demeter Kálmán

Akár több százezres kedvezményekkel vehet kocsit, aki most szánja rá magát autóvásárlásra: nem ritka az ötvenszázalékos kedvezménnyel kínált extrafelszereltség sem. Mindennek ellenére az idén 10-15 százalékot esik vissza a piac.

Február elsejétől néhány tized százalékkal drágultak az autók a regisztrációs adó módosítása miatt. Mindez azonban csak papíron jelent drágulást, hiszen minden tömegmárka jelentős kedvezményt biztosító konstrukciókkal csalogatja a vevőket a szűkülő piacon.

A kereskedőket is meglepő meglehetősen jó januári és az átlagos februári forgalom révén az első két hónapban mindössze 0,3 százalékkal kevesebb, 25 094 új gépkocsi kapott rendszámot. Az első negyedévben mégis 3-4 százalékos eladáscsökkenést vár a szakma, mivel márciusban a keresletcsökkenés 10 százalék körül alakult.

Nem csoda hát, hogy a fogyasztókat elbizonytalanító gazdasági-politikai környezetben egymást érik az akciók, azonban ez a fajta verseny nem most kezdődött. Amint azt Oros Attila, a Citroën Hungária marketingigazgatója elmondta, a 2002–2004-es csúcsévek elmúltával minden márka folyamatosan él a vevőcsalogató marketingmódszerekkel. Így manapság – árszegmenstől függően – 10-15 százalékos előnyhöz is juthatnak a vevők.

Más a helyzet a luxusautóknál, ahol inkább csak az extrafelszereltségi csomagot adják olcsóbban. Az Audi márkaigazgatója, Mátrabérci Sándor ugyanakkor attól tart, hogy ezt a területet is elérte a keresletcsökkenés. Noha a tavalyi első két havi 264-gyel szemben ez év február végéig 359 kocsit adtak át, több luxusmárka sokkal gyengébben kezdte az évet.

Tudomásunk szerint a Mercedes az idén is 180 darab körül adott el két hónap alatt, és csupán a Volvo-értékesítés növekedett 184-ről 225-re. A gazdasági helyzet változására azonban legélénkebben a kisautópiac reagál.

A piac megköveteli, hogy különféle kedvezményeket nyújtsunk, így a Suzuki-vásárlók akár több százezer forinttal is kedvezőbben juthatnak autóhoz – mondta el a Magyar Suzuki PR-vezetője, Tihanyi Tamás, hozzáfűzve, várhatóan több kocsit adnak el március végéig, mint az elmúlt év első negyedévében.

A legnagyobb autóimportőr vállalat, a Porsche Hungária Skoda márkaigazgatója, Méhn Imre ugyan nem számol be eladásnövekedésről, hiszen a várhatóan közel 3800-as negyedéves kiszállítási darabszám néhány százzal elmarad a bázistól, azt azonban kiemeli, hogy a cseh autók piaci részesedése növekszik a szűkülő piacon.

„A Skoda-értékesítések különösen jól indultak ebben az évben. Így az első negyedévben növelhettük eladásainkat az elmúlt év azonos időszakához képest” – jelentette ki a Skoda-, Opel-, Chevrolet- és Toyota-kereskedésekkel rendelkező Schiller Autócsalád vezetője, Schiller Gábor. Mint mondta, a Toyota forgalmát az új Corolla megjelenése élénkíti, s már most felfokozott az érdeklődés a csupán májusban piacra lépő Auris iránt is. Ennek alapján a második negyedévre is jó Toyota-forgalmat remél a cégvezető, aki azt várja a márkaképviseletektől, hogy a forint jelenlegi erős árfolyamából származó előnyt valamilyen szinten a marketingre és további kedvezményeket biztosító kampányokra fordítják.

Ferró Imre Volkswagen-márkaigazgató szerint egyes márkák kereskedői öngyilkos kedvezményeket alkalmaznak, a VW azonban nem él kockázatos akciókkal. Kiemelte, nem emiatt csökkent a márka forgalma az első két hónapban, hanem azért, mert a leépítési tervek a tavalyi második fél évben sztrájkhullámot váltottak ki a belga és a spanyol Volkswagen-gyárakban, így csak mostanára tölthették fel a Golf- és a Polo-készletet.

Az európai újautó-árak átlaga 1,3 százalékkal nőtt a tavalyi negyedik negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. gyanakkor országonként jelentős lehet az eltérés a helyi adópolitikától függően. Dániában az átlagár kétszeresét kell fizetni, míg a magyar vásárlók csak ábrándozhatnak a svájci árszintről. Itthon a múlt év nyarán nőttek a listaárak a forint akkori gyengesége miatt.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!