Hírek

2007.04.12. 06:11

Enyhülhet a kamionstop

Teljesen megszüntetné a hét végi kamiontilalmat az autópályákon a gazdasági tárca, s néhány órára a többi közúton is közlekedhetnének a többtonnás járművek. A rendeletmódosítás június 1-jétől lépne életbe.

Németh Márk

[caption id="" align="alignleft" width="260"] Az akár 45 órásra is elhúzódó hét végi kényszerleállás érzékenyen érinti a fuvarozócégeket. A módosítással mégsem ért egyet minden sofőr.
[/caption]Hét végén is roboghatnának a többtonnás kamionok a magyarországi utakon. A gazdasági tárca ugyanis enyhítené a tehergépkocsik közlekedésének tíz éve érvényben lévő korlátozását. Igaz, a rendeletmódosítási tervezet csupán néhány órára, szombaton 22 és 24 óra között engedélyezné az összes közúton a hét végi kamionos forgalmat. Lapunk információi szerint még tovább menne a gazdasági tárca: az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon – amelyek elkerülik a lakott területeket – teljesen megszüntetné a tehergépjárművekre vonatkozó korlátozást. A jelenleg hatályban lévő kormányrendelet szerint a nyári időszakban szombat reggel nyolc órától vasárnap 22 óráig, munkaszüneti napon pedig a megelőző nap 22 órájától a munkaszüneti nap 22 órájáig nem lehet kamionnal közlekedni. A nem nyári időszakban a hét végi tilalom csak szombat este tízkor kezdődik. A mostani szabályozás következtében az ünnepnapok naptári eloszlásának függvényében akár a 45 órát is elérheti a teljes tilalom. Ekkora munkakiesés pedig elég érzékenyen érinti a fuvarozócégeket, és jelentősen növeli a költségeiket.

A rendelettervezet szerint a nyári szigorúbb közlekedési korlátozás június 15-e helyett csak július elsején lépne életbe. A rendeletmódosítási tervezetről jelenleg is folynak a szakmai egyeztetések a szaktárca és a fuvarozási érdekképviseletek között. „A módosítással olyan konszenzusos szabályozás kialakítására törekszünk, amely a fuvarozók és a lakosság érdekeit egyaránt szolgálja” – tájékoztatta lapunkat Szőke Katalin, a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumkommunikációs főosztályvezető-helyettese. Úgy fest, hogy a fuvarozók tetszését máris elnyerte az ötlet. „Támogathatónak és szakmailag ésszerűnek tartjuk a gazdasági tárca tervezetét, ugyanis az a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontok figyelembe vétele mellett végre a gazdasági ésszerűséget is szem előtt tartja” – erősítette meg kérdésünkre Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese.

A hét végi vezetés lehetőségének engedélyezése azonban nem minden kamionsofőrt hoz lázba. „Tagságunk zöme már megszokta, hogy a kamionstop miatt a hét végét pihenéssel, családi körben töltheti. A korlátozás tervezett enyhítése ellenére ők a továbbiakban is inkább kikapcsolódással töltenék a hét utolsó napjait” – érvelt érdeklődésünkre Peredi Péter, a főként belföldi fuvarozókat tömörítő FUVOSZ főtitkára.

Szigorúbban pihentetik a kamionsofőröket

Szerdán hatályba lépett a fuvarozók vezetési és pihenőidejének szabályozására vonatkozó új – az eddiginél szigorúbb – uniós rendelet. Ennek értelmében a kamionosok napi vezetéssel töltött ideje nem haladhatja meg a kilenc órát, a heti vezetési idő pedig az 56 órát. Fontos változás, hogy ezentúl négy és fél óra folyamatos vezetés után minimum 45 perces szünetet kell tartaniuk a sofőröknek. Ezt az időt legfeljebb két részre, egy 15 és egy 30 perces pihenőre bonthatják. A kamionosok éberségét sűrűbben ellenőrzik, a rendelet ugyanis megemelte a közlekedési hatóság számára minimálisan előírt vizsgálatok számát. A kialvatlan vétkeseket akár 400 ezer forint bírságra is büntethetik.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!