2007.03.27. 06:32
Év végén indulhat a magyar borok népszerűsítése
Másfél év után végre elindulhat a magyar bor népszerűsítése. Hétfőn elfogadta a parlament a bortörvény ehhez szükséges módosítását.
Közel másfél éves huzavona után végre megoldódhat a magyar bormarketing kérdése. Tegnap szavazott a parlament a bortörvény módosításáról, amely lehetővé teszi, hogy a forgalomba-hozatali járulékot ne előre, hanem utólag kelljen megfizetni. A bor jövedéki adója helyébe ugyanis ez a közteher lépett 2006 elejétől. Azaz csak lépett volna, mivel eddig a hiányzó végrehajtási rendelet miatt nem kellett megfizetni. A tegnap elfogadott törvénymódosítás csak május végén lép majd életbe. Így a borászoknak csak az azután forgalmazott borok után kell leróniuk a literenkénti nyolc forintot. A forgalomba-hozatali járulék negyven százaléka ellenőrzésre, hatvan százaléka pedig bormarketingre megy majd.
A járulékot a jövedéki bevalláshoz kapcsolódóan évente kétszer, augusztusban, illetve decemberben kell majd fizetni. „Így lényegében csak az év utolsó negyed évére lesz majd meg a pénz a magyar borok népszerűsítésére” – mondta el érdeklődésünkre Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője. Bár a bortermelők egy része elébe ment a változásoknak: már most önkéntes alapon literenként egy forintot fizet a Magyar Bormarketing Kht.-nek.
Igaz, hogy a prémium kategóriás borokból általában nincs nagy mennyiség, de a külföldi értékesítésnél elsősorban az exportár növelése a cél, mivel jelenleg a palackos átlagár csupán 1,12 euró literenként. A jó ár-érték arányú borokból viszont már a mennyiség sem jelent problémát – állítja Nemes Richárd.