2007.01.14. 05:04
Ócska kamera „potom” százhúszezerért
Olvasónk tavaly novemberben dvd-kamerát vásárolt százhúszezer forintért. A termék már az első használat után elromlott. A szerviz hónapok óta javítgatja, de mindig vissza kell vinni.
A tartós fogyasztási cikkek egy részére egy év kötelező jótállás, de mindegyikükre két év szavatossági idő van. Erre Magdus Ágnes, a fővárosi Fogyasztóvédelmi Felügyelőség vezető főtanácsosa hívta fel a figyelmet. (A jótállásról kormányrendelet mondja ki: a meghibásodott terméket a gyártó három napon belül köteles kicserélni.)
A dvd-kamera mindkét körbe beletartozik. Mivel az egy éven belül vásárolt termék újra és újra meghibásodik, a vevőnek joga van elállni az adásvételi szerződéstől. Ha a kamerát már több mint kétszer javították, ez az elhatározás teljesen indokolt. A szerviznek ilyenkor ki kell állítania egy csereutalványt, amelynek birtokában visszamehetünk az üzletbe. Ott kicserélik kameránkat egy ugyanolyanra vagy hasonlóra, de jó minőségűre. Ha ez nincs, a pénzt kell visszafizetniük.
Baj csak akkor van, ha a szerviz nem hajlandó kiállítani a csereutalványt. Ilyenkor nincs más választásunk, mint bírósághoz fordulni. Előtte felkereshetjük a békéltető testületet is. Az iparkamarákhoz rendelve minden megyében működik ilyen. Ők a dokumentumok alapján kivizsgálják ügyünket. Amennyiben elmarasztalják a kereskedőt, és az mégsem tesz eleget kötelességének, a testület a fogyasztóvédelemhez fordul. A hatóság gondoskodik róla, hogy az üzlet nevét újságokban vagy az interneten nyilvánosságra hozzák.