2007.01.09. 18:35
Nem kell olajhiánytól tartani
Szakemberek szerint egyelőre nem okoz energia-áremelést, hogy Oroszország elzárta a Barátság kőolajvezetéket. A világpiaci olajárat sem rengette meg a hír, így a korábban jelzettek szerint szerdán jelentősen csökkent az üzemanyagok ára.
[/caption]Az orosz olajszállítás leállítása hosszú távon hatással lehet az olajpiacra, de közvetlen hatása nincs a magyar felhasználói árakra – jelentette ki Kóka János gazdasági miniszter tegnapi brüsszeli sajtótájékoztatóján. Nincs veszélyben a fogyasztók ellátása sem. Megerősítette, hogy ha 24 órán át áll a Barátság kőolajvezeték, akkor elkezdődik a stratégiai tartalékok felszabadítása. Erre szükség is volt, hiszen este még nem nyitották meg az oroszok az olajcsapot. Magyarországnak az Európai Unió tagjaként kilencven napra elegendő készletet kötelező tartania kőolajból, illetve kőolaj-származékokból. Emellett a magyar kőolajfinomítóknak további három-négy hétre elegendő tartalékuk van.
Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója szerint sincs komoly hatása a fogyasztókra annak, hogy hétfőn leállt az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken. A szakember azt sem tartja reális veszélynek, hogy a kialakult helyzet miatt emelkednének a benzinárak. Ez utóbbit ugyanis a kőolaj világpiaci ára határozza meg. Arra a hírre, hogy leállt az orosz kőolaj szállítása, nem egész egy dollárt ment fel az olaj ára, majd a kereskedési nap végére visszaállt az eredeti szintre, mert az amerikai kőolaj ára is süllyedt. Azóta is tovább esett az olajár, vagyis a piac nem reagál a problémára. Így arról sem érkezett hír, hogy elmaradna a mára tervezett – a benzinnél négy, a gázolajnál öt forintos – üzemanyagár-csökkenés.
[caption id="" align="alignright" width="260"] Ha a vita rövid távon nem rendeződne, a jövőben az Adria-vezetéken érkezne a kőolaj - fotó: Somlói Kolos
[/caption]Hegedűs Miklós szerint az orosz és a fehérorosz fél kényszerűen egymásra van utalva, hogy valamilyen megoldást találjon. Nem érdekeltek abban, hogy sokáig fennmaradjon a mostani helyzet. Ezért véleménye szerint várhatóan rövid időn belül, egy-két nap, esetleg egy hét alatt kompromisszumos egyezség születhet a felek között. Rövid távon felesleges és nehéz is alternatív megoldást találni a hazai termelésből kieső olaj pótlására. Amennyiben mégis csak hosszabb távon rendeződne a probléma, akkor a Mol importjából hatmillió tonnát végső soron átterelhetne a készenlétben lévő Adria-vezetékre. Ezt viszonylag gyorsan, tíz nap alatt újra használni lehetne, annak ellenére, hogy az Adria-vezetékeken az elmúlt években nem szállítottak kőolajat.
Ugyanakkor nem biztos, hogy Magyarország, Szlovákia és Csehország teljes igényeinek kielégítésére elegendő lenne a Barátság kőolajvezetéket esetleg felváltó Adria – mondta el Barta Judit. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy bár a vezeték működőképességét rendszeresen vizsgálják, a vonalon komoly mennyiségű olaj még soha nem érkezett.
Egy héten belül ígér egyezséget az oroszok és a beloruszok
A külügyi tárca még hétfőn hivatalába kérette a belorusz és az orosz diplomáciai misszióvezetőket, hogy 24 órán belül adjanak választ arra, miért szünetel az olajszállítás Magyarországra a Barátság kőolajvezetéken. Sürgős választ kértünk arra is, mikor indulnak újra a szállítások, s milyen biztosítékot tudnak adni a vitázó felek, hogy a jövőben nem fordul elő hasonló fennakadás. Kedden mind az orosz, mind a fehérorosz nagykövet magyarázatot adott az olajszállítás kimaradására. A minisztériumban kedden délután tartott tájékoztatón a budapesti orosz nagykövet elmondta: hazája nem akar válságot generálni, de ez nem is alakulhat ki, mivel tudomásuk szerint minden érintett félnek elegendő kőolajkészlet áll rendelkezésére.Igor Szavolszkij hozzátette: az orosz fél a minél előbbi megállapodásban bízik. A Moszkvában legkorábban szerdán kezdődő, legmagasabb szinten – Vlagyimir Putyin orosz elnök és Szergej Szidorszkij fehérorosz kormányfő vezetésével – zajló tárgyalások néhány napon, legfeljebb egy héten belül eredményesen zárulhatnak – közölte a misszióvezető. Polgár Viktor, a tárca szóvivője hangsúlyozta: Magyarország minden kimaradt olajmennyiségre igényt tart. Az orosz cégek vis maiorral, vagyis előre nem látható kényszerhelyzettel indokolják az európai vásárlóikkal, köztük a magyar Mollal szembeni szerződéses kötelezettségeik elmulasztását. A vis maiorra hivatkozás lehetővé teszi a szállítások ideiglenes felfüggesztését és két hónapon belüli felújításukat a szerződések megszegése nélkül – jegyezték meg moszkvai megfigyelők.
Berzenkedik az Európai Unió is a szállítások leállítása miatt
Magyarország elvárja Moszkvától és Minszktől, hogy teljesítsék ellátási és tranzitkötelezettségeiket. Az Európai Unió elnökségét és az Európai Bizottság illetékeseit pedig felkéri, haladéktalanul kezdjenek tárgyalásokat Oroszországgal és valamennyi érintett tranzitállammal arról, hogyan kaphat az EU garanciákat arra, hogy a gáz- és olajellátás a jövőben biztonságos lesz, és nem kell újabb válsághelyzetektől tartani – jelentette ki Kóka János.
Elfogadhatatlan az orosz kőolajszállítások leállítása – hangoztatta kedden Berlinben José Manuel Barroso, az Európai Bizottság (EB) elnöke és Angela Merkel német kancellár is, az Európai Unió soros elnöke a német kormány és az EB közös ülésén. Angela Merkel határozott hangon szólította fel Oroszországot a szállítási szerződések betartására és az ezzel kapcsolatos jogbiztonságra. A kancellár Fehéroroszország figyelmét is felhívta arra, hogy mindez a tranzitországokra is vonatkozik. Az orosz kőolajszállítások szüneteltetése Németországot is erősen sújtja, mivel az ország olajszükségleteinek csaknem negyven százalékát orosz készletekből fedezi, s e készletek tekintélyes hányada a Barátság-kőolajvezetéken keresztül érkezik. Moszkvába fehérorosz kormányküldöttség utazott, de csak ma ülhetnek asztalhoz az orosz partnerekkel. A Kremlben ugyanis nem készült el az orosz alkupozíció az olajvita rendezésére irányuló tárgyalásokra.
Hétfőn az orosz fél a tárgyalások feltételéül szabta, hogy Minszk visszavonja a Barátság vezetéken, Fehéroroszországon át Európába haladó orosz olajra ez év elejétől kivetett, tonnánként 45 dolláros tranzitdíjat. Belorusszia szombaton csempészárunak nyilvánította az orosz tranzitolajat, és perrel fenyegette meg a Moszkva által jogtalannak tartott „tranzitvám” fizetését megtagadó orosz céget, a Transznyeftet. Ez azután történt, hogy Oroszország az újévtől kétszeres földgázárat kényszerített Fehéroroszországra, s egyben tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló orosz olajszállításokra.
Igor Szavolszkij hozzátette: az orosz fél a minél előbbi megállapodásban bízik. A Moszkvában legkorábban szerdán kezdődő, legmagasabb szinten – Vlagyimir Putyin orosz elnök és Szergej Szidorszkij fehérorosz kormányfő vezetésével – zajló tárgyalások néhány napon, legfeljebb egy héten belül eredményesen zárulhatnak – közölte a misszióvezető. Polgár Viktor, a tárca szóvivője hangsúlyozta: Magyarország minden kimaradt olajmennyiségre igényt tart. Az orosz cégek vis maiorral, vagyis előre nem látható kényszerhelyzettel indokolják az európai vásárlóikkal, köztük a magyar Mollal szembeni szerződéses kötelezettségeik elmulasztását. A vis maiorra hivatkozás lehetővé teszi a szállítások ideiglenes felfüggesztését és két hónapon belüli felújításukat a szerződések megszegése nélkül – jegyezték meg moszkvai megfigyelők. Berzenkedik az Európai Unió is a szállítások leállítása miatt Magyarország elvárja Moszkvától és Minszktől, hogy teljesítsék ellátási és tranzitkötelezettségeiket. Az Európai Unió elnökségét és az Európai Bizottság illetékeseit pedig felkéri, haladéktalanul kezdjenek tárgyalásokat Oroszországgal és valamennyi érintett tranzitállammal arról, hogyan kaphat az EU garanciákat arra, hogy a gáz- és olajellátás a jövőben biztonságos lesz, és nem kell újabb válsághelyzetektől tartani – jelentette ki Kóka János.
Elfogadhatatlan az orosz kőolajszállítások leállítása – hangoztatta kedden Berlinben José Manuel Barroso, az Európai Bizottság (EB) elnöke és Angela Merkel német kancellár is, az Európai Unió soros elnöke a német kormány és az EB közös ülésén. Angela Merkel határozott hangon szólította fel Oroszországot a szállítási szerződések betartására és az ezzel kapcsolatos jogbiztonságra. A kancellár Fehéroroszország figyelmét is felhívta arra, hogy mindez a tranzitországokra is vonatkozik. Az orosz kőolajszállítások szüneteltetése Németországot is erősen sújtja, mivel az ország olajszükségleteinek csaknem negyven százalékát orosz készletekből fedezi, s e készletek tekintélyes hányada a Barátság-kőolajvezetéken keresztül érkezik. Moszkvába fehérorosz kormányküldöttség utazott, de csak ma ülhetnek asztalhoz az orosz partnerekkel. A Kremlben ugyanis nem készült el az orosz alkupozíció az olajvita rendezésére irányuló tárgyalásokra.
Hétfőn az orosz fél a tárgyalások feltételéül szabta, hogy Minszk visszavonja a Barátság vezetéken, Fehéroroszországon át Európába haladó orosz olajra ez év elejétől kivetett, tonnánként 45 dolláros tranzitdíjat. Belorusszia szombaton csempészárunak nyilvánította az orosz tranzitolajat, és perrel fenyegette meg a Moszkva által jogtalannak tartott „tranzitvám” fizetését megtagadó orosz céget, a Transznyeftet. Ez azután történt, hogy Oroszország az újévtől kétszeres földgázárat kényszerített Fehéroroszországra, s egyben tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló orosz olajszállításokra. Az ígéretek szerint jövő héten újra jön olaj Oroszországból - fotó: Somlói Kolos Ha a vita rövid távon nem rendeződne, a jövőben az Adria-vezetéken érkezne a kőolaj- fotó: Somlói Kolos -->