2007.01.19. 17:22
Nagylábon élő honatyák
Ötmilliárd forintot vettek fel négy év alatt a parlamenti képviselők költségtérítés címén, melyek indokoltságát még számlával sem kellett igazolniuk. Volt, aki négy év alatt 18 milliót tette zsebre, de a milliárdos Kapolyi László is 270 ezret kért havonta benzinpénzre.
Csak benzinpénzből 13 millió forintot igényelt Kapolyi László szocialista honatya négy év alatt – derül ki az Országgyűlés összesítéséből, mely a képviselők szállásra és benzinre felvett költségtérítéseit tartalmazza 2002 és 2005 között. Ez havi bontásban 270 ezer forintot tesz ki. Ennyi pénzből (260 forintos benzináron) naponta mintegy 400 kilométert tud megtenni a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből megválasztott honatya.
Kapolyi vagyonnyilatkozatában, mely a Parlament honlapján szerepel, egyébként nincs feltüntetve hogy autótulajdonos lenne, de szerepel egy budapesti 272 négyzetméteres bérelt ingatlan – irodaépület és lakóház –. Az MSZP-s politikus annak ellenére vett fel ennyi pénzt, hogy bevallottan a leggazdagabb képviselő, állandó szereplője a leggazdagabb száz magyarnak.
Az energiaágazatban lévő érdekeltségei miatt több milliárdos vagyonnal rendelkezik. Egyébként 2002-ben, a szintén milliárdos Zwack Péter is élt a benzinpénz lehetőségével, közel 750 ezer forintot vett fel néhány hónapos honatyai munkásságáért.
A honatyáknak járó legtöbb költségtérítés Lázár János hódmezővásárhelyi fideszes képviselő vette fel, összesen 18,214 millió forintot. A polgármesterként is tevékenykedő képviselő 2005-ben több mint négymillió forintot vett fel utazásaira és további 1,2 milliót fővárosi lakásbérletére. Ő havi 734 ezer forintos országgyűlési és 495 ezer forintos polgármesteri javadalmazásból élt. Lázár nyilatkozata szerint jogosan vett fel ennyi pénzt és egyetért azzal, hogy a társadalmi viszonyokhoz kell igazítani a képviselők bérét és költségtérítését.
A képvielők össtesen ötmilliárd forint költségtérítést vettek fel, melyek jogosultságát még számlával sem kell igazolniuk a honatyáknak. Tízmillió forintnál többet kétszáz képviselő vett fel a ciklusban. A kimutatás szerint minden képviselő élt a költségtérítés valamely lehetőségével, szállásköltségre háromnegyedük kért pénzt. Öten voltak azok, akik mindössze 41 ezer forint benzinpénzt vettek fel még 2002-ben: Csizmár Gábor, Horn Gábor, Kiss Péter, Magyar Bálint és Szabó Vilmos.
A szállásköltségekhez havi 110 ezer forinttal járul hozzá az Országgyűlés. Ilyen költségtérítést akkor lehet kérni, ha egy nyilatkozata alapján vidéki képviselőnek nincs Budapesten lakása, valamint ha az egyéni körzetben megválasztott képviselőnek nincs a körzetében, illetve a megyei listáról bekerült honatyának nincs az illető megyeszékhelyen lakása.
Egy honatya képviselői alapdíja 220.000 forint, de akár ugyanilyen összeget tud szerezni különböző bizottsági tagságok és tisztségek viselése miatt. 2007-ben a parlamenti képviselőkre összesen 3,5 milliárd forintot költünk, azaz egy honatya éves munkájára évi 9,1 millió, havi 755 ezer forint jut.
A szinte minden honatya által igénybe vett utazási költségtérítés havi 155-től 353 ezer forintig terjed. Meghatározásánál azt veszik alapul, hogy a képviselő nyilatkozata alapján honnan jár munkába. A fővárosi honatyák így havi 155 ezer forintot kapnak benzinre. Azok pedig, akik az országhatárhoz közel laknak, ennek több mint kétszeresét kaphatják.
Úgy tűnhet, az Európai Parlament magyar képviselőinek a következő, 2009-ben kezdődő ciklusban eljön a Kánaán: az új rend szerint az euroatyák Brüsszelből kapják havi bruttó hétezer eurós (1,8 millió forintos) alapilletményüket. Ez félmillióval több lesz a mostaninál – igaz, a különbség jóval nagyobb lenne, ha az európai hagyományoknak megfelelően ők is az itthon működő képviselőkkel megegyező juttatásra számíthatnának. Egy parlamenti döntés alapján azonban ennek majd'' ötszörösét fizeti ki nekik az állam.
Ennél nagyobb érvágás azonban, hogy 2009-től megszűnik az az igencsak kedvező rendszer, amely alapján az EP-képviselők akár igazolás nélkül juthatnak az Európai Unió kasszájából havonta több millió forintos juttatásokhoz. Az úti költségen kívül például irodai kiadásokat vagy asszisztenseket is fedeznek az uniós büdzséből. A jövőben azonban már számlával kell igazolni a költéseket.