2007.01.11. 18:40
Matrica kell az autóutakra
Április elsejétől csaknem kétszáz kilométernyi, ma még díjmentesen használható útra is matricát kellene vásárolniuk nemcsak a 3,5 tonna feletti gépjárművekkel, hanem a személyautóval és motorkerékpárral közlekedőknek is – derül ki a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium előterjesztéséből.
A javaslatban nem szerepel a fizetős körbe vonandó autóutak listája, csak a kivételeket sorolja fel. Eszerint az idén még nem kellene fizetni az M0-ás autóúton, illetve az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es összesen tizenegy – fővárosi bevezető és városi elkerülő – szakaszán. A kivételek között azonban nem szerepel számos gyorsforgalmi útként épült szakasz. Így matricás lehet egyebek között a Budapest és Vác közötti harminc kilométeres 2/A jelű út, illetve a 8-as főút 31-es és 44-es kilométere közti autóúti szakasza. Lehetséges, hogy fizetni kell egyebek között a 3-as főút hat kilométeres gyöngyösi bevezető szakaszán, a gyorsforgalmi útnak épült tizenhárom kilométeres M15-ös úton, illetve az M30-ason. Matricássá válhat a 44-es út 17 kilométere Gyula és Békéscsaba között, illetve a 63-as út székesfehérvári tíz kilométere is. A tervezet szerint a 12 tonnásnál nagyobb teherautóknak három hónap múlva az autópályákon kívül összesen ezer kilométernyi főúthasználatért is fizetniük kellene.
A gazdasági és közlekedési tárca felülvizsgálja a jelenleg ingyenesen igénybe vehető autóutak, és autópálya-szakaszok körét, és az új szabályozás áprilisi bevezetésével minden járműkategóriában az igazságosság elvét szeretné érvényesíteni – magyarázta csütörtökön a minisztérium terveit Ábrahám Gergely szóvivő. Kiemelte: a cél az lenne, hogy ne csak a matricavásárlók fizessék meg a jelenleg díjmentes autópálya-szakaszok és autóutak használatát, hanem azok is, akik jelenleg csak ezeken az utakon közlekednek.
A tervezet szakmai közigazgatási egyeztetése már lezárult, és a jövő héten kezdődik a társadalmi vita a szakmai érdekképviseletek – egyebek között a Magyar Autóklub – bevonásával. A Magyar Autóklub ugyanakkor kifogásolta, hogy a tervezetet nem kapta meg a tárcától. Az érdekképviselet egyetért azzal, hogy az autóutakra is kiterjesszék a díjkötelezettséget. Más közutakon viszont minden esetben csak a 3,5 tonna feletti gépjárműveknél tartja indokoltnak a matricahasználat bevezetését.
A minisztérium nem számít arra, hogy az autóutak díjasításának következtében jelentős autóforgalom terhelődne az alacsonyabb rendű útvonalakra. Ezzel szemben már több szervezet tiltakozott a főutak fizetőssé tétele ellen amiatt aggódva, hogy ismét megnő a forgalom az elkerülő utak melletti településeken.