Hírek

2006.11.10. 15:32

Szombattól aláírásgyűjtés a bezárásra ítélt mellékvonalakért

A vidéken élők a végsőkig kitartanak a vasúti szárnyvonalak mellett. A december 10-én életbe levő menetrendben még szerepelő mellékvonalak megmaradása érdekében országos akció kezdődik.

AS

A korábban bejelentett hírek szerint 28 vasúti mellékvonalon szüneteltetik december 12-étől a személyszállítást, de tény, hogy a december 10-én életbe lépő vasúti menetrendben még szerepelnek ezek a vonalak. Kavalecz Imre, a MÁV szóvivője elmondta, nem tud arról, hogy pont került volna a szárnyvonalak bezárásával kapcsolatos ügy végére, ezért nem hagyták ki ezeket a menetrendből.

Az érintett településeken élők ragaszkodnak vasútjukhoz. Szombaton országos aláírásgyűjtés indul annak érdekében, hogy az Országgyűlés tárgyaljon a vasúti mellékvonalak további működésének kérdéséről. A népi kezdeményezés akkor lesz érvényes, ha legalább ötvenezer hiteles aláírás összegyűl.

Az aláírásgyűjtés a tervezett szüneteltetés által érintett kétszáz település, a Vasutas Települések Szövetsége (VTSZ), a Magyar Közlekedési Klub és a Levegő Munkacsoport szervezésében mintegy ötszáz helyen (például az érintett polgármesteri hivatalokban) kezdődik el.

Magyarországon a vasúti mellékvonalak hossza összességében meghaladja a 3700 kilométert. A júliusban bejelentett kormánydöntés 28 vonalat érintve 942 kilométer hosszú vasúti pályán szüneteltetné a személyszállítást. Arról is hallani, hogy további 52 vonal gazdaságosságát vizsgálják, sőt 81 egyéb vonal működtetését is áttekintik. Az érintett településen élők nem látják mi helyettesítheti számukra a helyközi közlekedést. Az biztos, hogy a vonatot az autóbusz nem válthatja fel.

"A 28 mellékvonal által érintett kétszáz település polgármesterével, vezetőivel senki sem tárgyalt ebben a témában. Szövetségünk vitatja azt is, hogy a tervezett szüneteltetéssel beharangozott 6,2 milliárd forint megtakarítás valós számokon alapszik. Hiszen ami a vasútnak veszteséges, az a közúti közlekedésnek sem nyereséges. Mivel a pályák felszedéséről nincs szó, azok megőrzése és karbantartása szintén pénzbe kerül" — mondta Kaszai János, a VTSZ országos elnöke, Vésztő polgármestere.

A VTSZ szerint először a vasúti belső szabályzatokat lenne célszerűbb felülvizsgálni. Köztük nagyon sok olyan van, amelyek több évtizedesek, s a mai társadalmi viszonyok között már be sem tarthatók.

Vésztő polgármestere megemlítette: Nyugat-Európában (főleg Angliában, Franciaországban) ezeket a mellékvonalakat újra felállítják, üzemeltetik. Európai uniós pénzre is lehetne pályázni a vasutak korszerűsítésére.
— Tudjuk, a legegyszerűbb megoldás a szüneteltetés, de ahol korábban már megtették ezt Magyarországon, ott soha többé nem indult újra a személyszállítás, sőt még a síneket is felszedték — hangoztatta Kaszai János.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!