2006.11.27. 06:27
Jövő évtől működhet a közösségi bormarketing
Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője az elmúlt héten Kecskeméten, a Kunsági borvidék hegyközségi tanácsának közgyűlését követő bormarketing-ankéton számolt be a társaság terveiről.
A közhasznú társaságot a hegyközségi tanácsok alapították, hogy a jövedéki adó helyébe lépő, literenként nyolc forintos forgalombahozatali járulékból népszerűsítsék a magyar bort. Az ügyvezető tájékoztatása szerint a járulékból kapott összeg 40 százalékát a borminősítés költségeire kell fordítani, 60 százaléka pedig egyenlő arányban két részre oszlik majd. Az egyik részt a nemzeti programokra költik, a másik felére pedig a borvidékek által létrehozott vagy támogatott nonprofit szervezetek pályázhatnak. Utóbbiak a különböző borvidékek vagy borrégiók igényeinek megfelelő marketingakciókat finanszírozhatják. A nemzeti programokra fordítható rész 70 százalékából a belpiaci fogyasztást népszerűsítik, 30 százalékot költhetnek a külpiaci pozíciók erősítésére. Nemes Richárd leszögezte, hogy minél előbb létre kell hozni olyan szakmaközi szervezetet, amely már 2008-tól EUkonform kifizetési ügynökség lehet.
A pályázatokat a közeljövőben felállítandó, úgynevezett bormarketing-bizottságok bírálják majd el, amelyek szakmai ellenőrzést is gyakorolnak a pénz elköltése felett. A hallgatóság soraiban kétséget ébresztett a rendszer majdani hatékonyságát illetően az a szám, hogy az elmúlt évek átlagában csupán 1,3 milliárd forint jövedéki adó folyt be a borászatból évente, s körülbelül ugyanennyi forgalombahozatali járulékra lehet számítani.