2006.08.30. 16:01
Az öreg gépek zuhannak le
Az orosz közlekedési minisztérium pénteken jelentést terjeszt a kormány elé a repülés biztonságának javításáról. Igor Levityin miniszter ezzel kapcsolatban elmondta: a Tu-154-es múlt szerdai katasztrófája után átfogóan megvizsgálták a repülőterek, a gépek, a légiirányítás és a pilótaképzés helyzetét.
Az Ukrajnában történt, 171 áldozatot követelő szerencsétlenség okait még keresik. A jelentés azonban rámutat: az utóbbi években megnőtt az orosz légi balesetek száma. A tanulmány egyik megállapítása az, hogy nincsen elég oktató gép, amin a pilóták gyakorolhatnának. Levityin hozzátette: emelni kell az ellenőrzés színvonalát is, de ehhez az szükséges, hogy jobban megfizetett szakembereket tudjanak alkalmazni.
„A polgári repülés gépparkját mielőbb fel kell újítani” – hangsúlyozta egy lapnak nyilatkozva az Iljusin Rt. vezérigazgatója. Alekszandr Rubcov felhívta a figyelmet arra, hogy a légitársaságok a számukra drága új gépek helyett lestrapált nyugati repülőgépeket vásárolnak. Ezek ára alacsony a piacon, érdemes megfizetni még a 20 százalékos behozatali vámot is. Az orosz repülőgépipar mindeközben stagnál. Míg korábban évente 1500 légi eszköz került le a futószalagról (a katonai gépekkel együtt), ma az évi termelés 8–9 repülőgép. (A Boeing 290, az Airbus 300 gépet állít elő.)
A probléma Oroszországban azért is égető, mivel hatalmasok a távolságok, és sokezer településre csak légi úton lehet eljutni. A közlekedési tárca szerint az alig 2500 egységet számláló polgári légiflotta gépeinek többsége három év múlva amortizálódik. Szükség van tehát a hazai repülőgépgyártás azonnali fellendítésére vagy a behozatali vámok jelentős csökkentésére. Viktor Hrisztyenko, az illetékes tárca vezetője azt ígéri: 2015-re a külföldön is elismert Tu-kból és Il-ekből évi 120-at gyártanak majd.