Hírek

2006.07.06. 19:22

Mindenhol lesz tömegközlekedés

A helyi sajátosságok figyelembe vételével dönti el a kormány, hogy egy-egy településre a jövőben vonat- vagy buszjáratok indulnak. A szakminisztérium egyeztetni kíván a helyi és regionális önkormányzatok vezetőivel is.

BAMA

„Tisztában van a kormány azzal, hogy biztosítani kell: eljuthassanak az emberek az egyik helyről a másikra” – hangsúlyozta lapunk kérdésére Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője. A szerdán bejelentett közlekedési reformmal az a kormány célja, hogy ésszerűbbé és olcsóbbá tegye a helyközi közlekedést. A végső döntés meghozatala előtt felmérik, hogy az adott településen mekkora kapacitásra van szükség, s mennyire vannak kihasználva a járatok. „Nem biztos, hogy fenn kell tartani egy veszteséges járatot, amelyen naponta tizenöt ember utazik vonaton” – ecsetelte a szóvivő.

[caption id="" align="alignleft" width="240"] A jövőben csak minőségi szolgáltatásért kérhetne felárat a MÁV. A szaktárca abban bízik, hogy jobb körülmények között lehet majd vasúton utazni
[/caption]„Egyetértünk azzal, hogy változtatni kell a helyközi közlekedésen, bár egyelőre csak az elveket megfogalmazó rövid előterjesztést ismerünk” – mondta el érdeklődésünkre Zongor Gábor, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) főtitkára. Hangsúlyozta: ügyelni kell arra, senki ne kerülhessen hátrányba aszerint, hogy hol lakik. A másik fontos dolog, hogy az átszervezésekkel ne romoljon a szolgáltatás minősége és mennyisége, hanem inkább javuljon – tette hozzá Zongor Gábor. Szerinte elsősorban a falvakban élők közlekedését kell megoldani a reformtervekkel. A szövetség éppen ezért továbbra is azt szorgalmazza, hogy kisebb járművekkel szállítsák az apró településeken élőket a közlekedési csomópontokhoz.

Jelenleg Magyarország mintegy 3200 településéből mindössze ezer érhető el vasúton, míg a Volán-társaságok mindenhol jelen vannak – tudtuk meg Marcsa Ildikótól, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatójától. Az autóbusz-közlekedésben már most is közszolgáltatási szerződés alapján kapják az állami támogatást a cégek, ugyanezt a vasútnál csak a jövő évtől akarják megvalósítani. A Volán Egyesülés szerint ésszerű a jelenlegi elavult kedvezményrendszer átalakítása, de a drasztikus kedvezménycsökkentés az utasok elrettentéséhez vezethet. Ezért apránként kellene megnyirbálni a kedvezményeket, ezzel együtt kis lépésekkel emelkedhet a szolgáltatások minősége is – mondta el Marcsa Ildikó.

Szintén a szerdai bejelentés része volt, hogy megszűnik 28 mellékvonalon (összesen 942 kilométeren) a vasúti személyszállítás, mivel ezek a vonalak több mint 6,5 milliárd forintos veszteséget termeltek a MÁV-nak. Ezeken a vonalakon az áruszállítás továbbra is működni fog, nem szedik fel a síneket. A GKM tájékoztatása szerint a személyszállítás felfüggesztéséről már egyeztettek az önkormányzatokkal.

A Vasutas Települések Országos Szövetségének elnöke ezzel szemben azt állította, hogy csak a sajtóból értesült a tervezett elképzelésekről. Kaszai János – aki egyben Vésztő város polgármestere is – nehezményezi, hogy „még csak meg sem kereste senki a 147 vasutas települést összefogó szövetséget”. Az érdekképviselet elutasítja a kormány vasúti szárnyvonalakat megszüntető terveit. Hozzátette: Vésztő környékén éppen most vizsgálják, mennyibe is kerül valójában a MÁV-nak a térségi vasút működtetése. Ezt ugyanis a nemzeti vasúttársaság nem tudta megmondani.

Nincs egységes támogatása a vasútreformnak

A Világgazdaság értesülése szerint a szocialista párton nem mindenki elégedett a reformtervvel. A lap úgy tudja: a párt országos elnöksége több kifogást fogalmazott meg a miniszterelnök felé. A legfőbb problémájuk az, hogy nem lehet tudni, mitől lesz jobb a szolgáltatások minősége. Az MSZP vezetősége azzal sem értett egyet, hogy Kóka János gazdasági miniszterhez kerülnek a társaságok vagyonkezelői jogai. A Fidesz véleménye szerint a tervezett reformmal a kormány ellehetetleníti a kistelepüléseken élő embereket, megfosztja őket egy választási lehetőségtől. Szíjjártó Péter szóvivő szerint a vonat- és buszjáratok megszűnése arra kényszeríti a vidéki embereket, hogy háromszáz forintos literenkénti benzinár mellett autóba üljenek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!