Hírek

2006.07.28. 07:48

Berényit most csak lelőtték

Berényi Miklóst nem azért lőtték le, mert sokak számára ellenszenves figura, hanem hogy a nézők érdeklődését fenntartsák a Barátok közt című sorozat iránt. Egy szakértő úgy véli, az idő múlásával ehhez egyre szélsőségesebb akciókra lesz szükség.

Dián Tamás

Cliffhanger. A szó lefordítva sziklán lógást jelent, ám a szappanoperák világában egészen mást kell alatta érteni. Azt a szituációt hívják így, amely valamilyen helyzetet nyitva hagy. Ez általában konfliktus – bűncselekmény, terhesség, válás vagy baleset –, ám egyvalamiben az összes megegyezik: az adott fejezet végére időzítik, hogy a néző sohase tudja meg azonnal, miként végződik. Ez a záloga annak, hogy a sorozat következő részét legalább annyian – ha nem többen – nézik majd, mint az előző epizódot. A teleregények esetében talán ez a legfontosabb dramaturgiai fogás, nem véletlen, hogy a forgatókönyvírók még a hétköznapi, a való életben történt változásokat is igyekeznek a nézettség szolgálatába állítani. Emlékezhetünk, amikor a Dallasból távozott a Bobbyt megformáló színész, akkor először „megölték”, majd a közönség követelésére újra szerződött, s a történetben „feltámasztották”.

Berényi Miklós esete ennél egyszerűbb. Neki azért kellett merénylet áldozatává válnia, hogy a Barátok közt hűséges nézői nyáron se felejtsék el kedvenc sorozatukat. A készítők persze igyekeztek több legyet is ütni egy csapásra. Egyfelől a bulvársajtóban már jóelőre beharangozták, hogy mi fog történni, s ennek meg is lett az eredménye: a főintrikus lepuffantását 1,71 millió néző látta, ami a nézettségi lista csúcsára repítette a sorozat utolsó nyári epizódját. S bár a szereplő valószínűleg túléli a merényletet – hiszen nem hallani arról, hogy kiírnák a történetből –, azért abból is jókora felhajtást sikerült csinálni, hogy vajon ki foghatta az ellene fordított fegyvert. Ezzel kapcsolatban még SMS-szavazást is indított a csatorna, ami anyagi szempontból messze túlmutat az őszi első epizód magas nézettségének garantálásán...

Ugyanakkor felkészülhetünk arra, hogy a sorozatok konfliktusai egyre szélsőségesebbek lesznek – állítja Krigler Gábor forgatókönyvíró, aki két éve Hogyan írjunk tévésorozatot címmel könyvet is jegyzett. Szerinte a nézők ingerküszöbe folyamatosan emelkedik. „A napi gyártású szappanoperák egyre inkább elmennek a hatásvadászat felé – jelentette ki. – Ahhoz, hogy a nézői érdeklődés megmaradjon, egyre újabb és vadabb szituációkat kell kitalálni. Ugyanakkor egy-egy konkrét konfliktust nem lehet túl gyakran előhúzni a cilinderből, ehhez kell némi kifutási idő. Kevesen emlékeznek például, hogy Berényi Miklós ellen egyszer már elkövettek egy merényletet. Ám azóta eltelt néhány esztendő, s úgy látszik, most újra elő lehetett venni ezt a panelt...”

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!