Hírek

2006.06.12. 07:00

Most még a BKV-ellenőr „chip”

Félmilliárd forint többletbevételt hozott a BKV Rt.-nek az az ötlet, hogy ellenőrei nem csak a kijáratnál, hanem már a belépő kapuknál ellenőrzik a metró utasait. Volt, ahol megduplázódott a jegybevétel.

Dián Tamás

Bő egy évvel ezelőtt, tavaly április 7-én vezette be a budapesti közlekedési vállalat, hogy már a metró területére való belépésnél is elkérik a jegyeket, illetve bérleteket. Az eredmény gyors volt és látványos: ott, ahol korábban megállás nélkül hömpölygött a tömeg, hosszú sorok jelentek meg a jegypénztárak előtt. A „megelőző jellegű” ellenőrzéstől mintegy félmilliárd forint többletbevételt remélt a társaság, s ez a tervük teljesült is.

[caption id="" align="alignleft" width="240"] A sikerrel vizsgázott módszer tulajdonképpen a jövőben bevezetendő chipkártyás rendszert másolja – fotó: Kallus György
[/caption]Lucza Mihály menetdíjbevételi főosztályvezető szerint a sikerrel vizsgázott módszer tulajdonképpen a jövőben bevezetendő chipkártyás rendszert másolja – azzal a különbséggel, hogy jelenleg még a munkatársaik helyettesítik az elektronikus beléptetést. „Az egy éve alkalmazott ellenőrzésnek köszönhetően drasztikus mértékben nőtt a jegyeladások száma – jelentette ki. – Volt, ahol megduplázódott a jegybevétel. Legnagyobb mértékben, mintegy 30-40 százalékkal a metró-szakaszjegyek eladása futott fel, a vonaljegyek, a metrószakasz-átszállók, a napijegyek és a 3 napos turistajegyek iránti kereslet pedig 10 százalékkal nőtt.”

A BKV-nál összesen 400 ellenőr dolgozik, egy műszakban pedig körülbelül 180-an kérik a jegyeket, bérleteket. Közülük 60-an dolgoznak a metróban, ami azt jelenti, hogy egyszerre 15-20 állomást képesek „kézben tartani”. Bár az ellenőrzés aktívabb, az atrocitások – köszönhetően a 30 millió forintért megerősített biztonsági szolgálatnak – az utóbbi időben megritkultak. Az ellenőröknek egyébként akkor sem kell az állásuk elvesztésétől tartaniuk, ha a chipkártyás beléptetés a tervek szerint 2007 végétől működni kezd. A bankkártyák mintájára feltölthető plasztiklapok ellenőrzése ugyanis a kézi leolvasókkal kissé lassabb lesz, ezért a jelenlegihez hasonló ütemes munkavégzéshez szükség lesz a jelenlegi teljes létszámra.

Jó hír, hogy a metró megújulása nem csak a beléptetésnél lesz tettenérhető, hanem új metrókocsik is érkeznek. Nemrég írták alá azt a 65 milliárd forint értékű szerződést, melynek köszönhetően 2008-tól a 2-es, 2009-től pedig a 4-es metró vonalán járnak majd az új szerelvények. A 4-es metró vonalán 15 vezető nélküli, a 2-es metró vonalán pedig 22, vezető által irányított metrószerelvény közlekedik majd. A vagonok teljes hosszukban átjárhatók, egyterűek lesznek, s szinte zajtalanul fognak közlekedni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!