2006.06.25. 07:00
Hatvanmilliót akarnak a nyakamba sózni
Olvasónk újságíró, aki kritikus cikket írt egy cégről. Kiderült: a lapkiadónak hatvanmilliós hirdetési szerződése van velük. Olvasónkkal akarják megfizettetni a pénzt.
Az eset a sajtószabadság sárba tiprása – mondta el dr. Magyar György ügyvéd. Az újságírónak kutya kötelessége, hogy ha visszássággal találkozik, akkor arról a nyilvánosság előtt a média eszközeivel beszámoljon. Etikátlan magatartás az újság kiadója részéről, ha ennek gátat szab azért, mert az illető cég nagy hirdető.
Más kérdés, ha az újságíróval a kiadója tudatja, mely cégekről nem szabad rosszat írni. A dolog a kiadó részéről így sem lesz etikus, viszont a vezetői utasításhoz a szerzőnek tartania kell magát. Ezért célszerű, ha a kiadó összeállít egy listát, kikkel van „meg nem támadási szerződése” – tanácsolja az ügyvéd. Nem lehet ugyanis elvárni a szerzőtől, hogy a kiadó üzleti partnereit ismerje. Az ő dolga a cikkírás, nem pedig az üzletkötés.
A hatvanmillióról annyit: nevetséges fenyegetőzés. A kiadónak nincs joga az összeget a szerzőn követelni. Hiszen az újságíró csak a kötelességét teljesítette. Ő jogi szempontból támadhatatlan – hangsúlyozta dr. Magyar. Ráadásul az újságcikk nyilván keresztülment mások kezén, például a szerkesztőkén. Ők is felfigyelhettek volna a dologra.
Ha a kiadó mindenképpen ki akarja húzni a dolog méregfogát, ajánlja fel: írat egy másik cikket, amelyben a kérdéses cég elmondja a véleményét. Hallgattassék meg a másik fél is. Hogy ők az első cikkben nem szólaltak meg? Nem baj. Ami késik, nem múlik – tette hozzá az ügyvéd.