2006.03.20. 17:36
Szárnyalóban a vidéki repterek
A tavalyi és az idei év a vidéki repülőterek reneszánszát hozta. A listavezető Debrecen mellett előretört Pécs és Sármellék, nyáron pedig megnyílik a szegedi repülőtér is.
Vasárnaptól négy repülőjárat köti össze Bécset és Pécset. A járat Bécsből 13 óra 15 perckor indul és 65 perccel később érkezik meg, aztán egy rövid fordulót követően indul vissza, egyelőre vasárnap, hétfőn, szerdán és pénteken. Az Austrian Airlines azonban biztos a sikerben és a bővítés lehetőségében, bár tisztában vannak azzal, hogy kockázatot is vállalnak. A járatokra már a jegyfoglalás is megindult.
„Az első körben a német városok, illetőleg Lengyelország iránt mutatkozik kiemelt érdeklődés, de más járatokra is történtek már konkrét foglalások” – számolt be a fejleményekről Vétek Jánosné, a Tensi Tours pécsi irodájának vezetője, aki egyben a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara idegenforgalomért is felelős alelnöke. A szakember elmondta, hogy az Austrian Airlines már ismert árai nagyjából a Budapestről induló járatok tarifáinak felelnek meg Európa városaiba vagy a tengerentúlra. Hangsúlyozta, nem fapados árakról van szó, a hagyományos légiforgalomban viszont kimondottan versenyképesek lehetnek a kiajánlások, hiszen a Pécsről indulók mentesülnek a fővárosi oda-visszaút költségétől és időigényétől.
Idestova könnyebben és olcsóbban jut az utas Sármellékről Londonba, mint Budapestről. Főként most, hogy a Ryanair fapados légitársaság – a tervezettnél három hónappal később – május elején beindítja a Sármellék-London járatát. Erről Katja Zarobeck, az ír légitársaság képviselője az Utazás 2006 kiállításon beszélt. A heti három alkalommal induló járatra első évben 40 ezer utast várnak, egy jegy átlagosan 41 euróba kerül. A vállalkozás jelentős fellendülést jelenthet a térségnek, nem utolsósorban azért, mert az új lehetőség a szolgáltatások bővítését hozza magával a régióban. Sármelléken a Ryanair mellett jelen van a Lufthansa, de júniustól járatot indít a Helvetic svájci légitársaság is, és nem elhanyagolható az sem, hogy charterjáratok indulnak a Balaton mellől a török riviérára.
A Malév is három járatot indít a reptérről, Berlinből, Stuttgartból és Koppenhágából szállít majd utasokat a magyar tengerhez. A sármelléki reptérre idén a tavalyinál 50 százalékkal több vendéget várnak. Ha az üzemeltető nem csalatkozik reményeiben, akkor mintegy százezren fordulnak majd meg a repülőtéren, így az ország második legforgalmasabb repterévé válik. Hasonló növekedést remélnek jövőre is, akkor 150 ezer utast szeretnének kiszolgálni.
A nyáron megnyílik a szegedi kereskedelmi repülőtér is. A légikikötő ideiglenes határnyitási joggal rendelkező nyilvános kereskedelmi repülőtérként üzemelhet.
A tavalyi esztendő minden eddiginél sikeresebb a debreceni repülőtér működésében. Tavaly charterjárattal még csak Törökországba juthattak el a turisták, 2005-ben már Görögországba, Tunéziába és Egyiptomba is indultak gépek. Májustól minden valószínűség szerimnt menetrendszerinti járatok közlekednek Münchenbe és Brémába, egészen október végéig. Az ország első és sokáig egyetlen vidéki nemzetközi reptere évről évre nagyobb forgalmat bonyolít le. 2000-ben még mindössze 1800 utas vette igénybe a légikikötőt, tavaly ez a szám meghaladta a 35 ezret.
Mintegy 50 százalékos forgalomnövekedést könyvelhet el Győr-Pér Repülőtér Kft. is, ez mintegy 1300-1500 nemzetközi járat indítását, illetve fogadását jelenti.
Nyilvános lesz a légitársaságok feketelistája
Eddig négy európai állam, Belgium, Franciaország, Nagy-Britannia és Svájc hozott nyilvánosságra feketelistát a biztonságosnak távolról sem mondható légitársaságokról. Ezek a listák főként csak információs célokat szolgáltak. Az ezeken szereplő légitársaságok ugyan nem indíthattak járatokat az említett országokba, de más tagállamokban nyugodtan szállíthattak utasokat. Azonban ha az Európai Bizottság a héten elfogadja a listát tartalmazó határozatot és közzéteszi a légitársaságok nevét, akkor ezen a listán szereplő cégek teljesen kiszorulnak az uniós piacról. Március 24-étől ugyanis nem repülhetnek be az EU-ba. Sőt, a határozat lehetővé teszi azt is, hogy ha az utas már kifizette jegyét a listán szereplő cégnél, visszakérheti jegye árát.
-->