2006.02.17. 07:00
Egyre több késés a légtérben
Nem lettek pontosabbak az európai repülőjáratok, és kicsit több csomagunkat is elveszítették 2005-ben, mint egy évvel korábban. Ezt nem csak a repülőtereken bosszankodó utasok állítják, hanem az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA) is, amelyik most tette közzé a tavalyi évről készült értékelő jelentését. A Malév mindkét szempontból a jobbak közé sorolható.
A légitársaságok teljesítményét összehasonlító beszámoló két szempont szerint rangsorolja a vállalatokat: a járatok pontossága és a rossz helyre szállított, illetve elveszett csomagok száma alapján. A menetrend betartásáról 27, az elkeveredett bőröndökről 25 társaság szolgáltatott adatokat, ezek alapján állították fel a rangsort.
Az éves összegzésből kiderül, hogy az európai repülőterekről induló járatoknak tavaly 80,7 százaléka szállt fel pontosan, egy évvel korábban még 82,7 százaléka. A pontosságot a szövetség nem másodpercre méri, pontos indulásnak, illetve érkezésnek fogadja el, ha a megadott menetrendhez képest legfeljebb negyedórás késéssel száll fel vagy le a gép.
Tavaly ezer utasra számítva 14,1 csomag nem érkezett meg a gazdájával együtt, egy évvel korábban 13,9. Az AEA azonban vigasztalólag megjegyzi: ezek nagyobbik része nem örökre tűnik el, csak valamerre „kirándulást tesz”, majd viszonylag rövid időn belül visszakerül a tulajdonosához. Akihez mégsem, azt persze nem nagyon vigasztalja, hogy még ez is igen jó arány. Főleg, ha belegondolunk, micsoda bonyolult gépezetet kell működtetniük a légitársaságoknak és a repülőtéri személyzetnek ahhoz, hogy a tavaly elszállított közel 350 millió utas minden szempontból elégedett legyen.
Az elkallódott csomagok szempontjából nemzeti légitársaságunkra akár büszkék is lehetünk: a 25 vállalat közül a kilencedik legjobb helyezést érte el a tavalyi adatok alapján. Ezer utasára 9,3 meg nem érkezett csomag jutott. Ezzel az aránnyal olyan neves társaságokat körözött le jócskán, mint például a német Lufthansa, a British Airways vagy az osztrák AUA.
Még szebb a kép a Malévre nézve, ha a járatok pontosságát vesszük alapul. Az időben megérkezett járatok aránya alapján a negyedik legjobb volt tavaly a 27 társaság közül, a felszállások pontossága szerint a tizedik helyre került. Abban is igen megbízható volt a Malév, hogy a meghirdetett járatainak mindössze 0,4 százalékát törölte, és ezzel szintén a negyedik legjobb helyezést érte el az európai légitársaságok között.