2006.01.15. 14:19
Ócska volt a cipő, nem cserélték ki
Olvasónk cipőt vásárolt több mint 10 ezer forintért. Panaszolja, hogy már másodszor vitte vissza megjavíttatni. Pedig ő már először azt várta, hogy kicserélik.
A nem tartós fogyasztási cikkekre, mint amilyen a cipő is, szavatosság van. Erről Tóth Istvánné, a fővárosi Fogyasztóvédelmi Felügyelőség igazgatója tájékoztatott. A 2003-as minisztériumi rendelet a Polgári Törvékönyv hatáskörébe utalja a fentihez hasonló vitás kédéseket. A probléma itt a hibás teljesítés. Vagyis született egy adásvételi szerződés, utána pedig kiderült, hogy az áruval gondok vannak. A fogyasztó két évig érvényesítheti szavatossági igényét a vásárláskor kapott blokkal. A kereskedőnek kötelessége, hogy a vásárló panaszáról jegyzőkönyvet vegyen fel. Három munkanapon belül jeleznie kell, hogy a szavatossági igényt hogyan akarja kielégíteni. Cserével vagy javítással?
Ha a kereskedő nem cseréli ki a terméket, és nem is tudja megjavíttatni, a vásárló saját pénzén bevizsgáltathatja az árut egy minőségvizsgáló intézetben. De az itt kapott szakvélemény sem kötelezi a kereskedőt semmire. (Régebben a fogyasztóvédelem megtehette ezt.) A vásárló a továbbiakban a Budapesti Békéltető Testülethez fordulhat. Ők ingyenes eljárással kivizsgálhatják az ügyet. Véleményük szintén nem kötelezi a forgalmazót, a vásárló azonban bíróságon kártérítési pert indíthat, ahol a testület állásfoglalása nagy súllyal esik latba. Ha a vevő nyer, a kereskedőt kötelezik a kártérítés mellett a fogyasztó összes költségének megfizetésére.