2005.11.10. 06:00
Kell egy kis spiritusz
Tavaszra elkészül az ország legnagyobb etanolgyárának részletes terve. Évi 2000 vagon búzából nyernének üzemanyagot.
Gázturbinás erőművet hoznak létre Hajdúsámsonban, amely mellé olyan gabonasilókat építenek, amelyben a hazai éves búzatermés hatodából, 1 millió tonna vagyis 2000 vagon búzából kívánnak alkoholt előállítani. A német GEA-WIEGAND, az MDE Dezentrale Energiesystem GmbH és az alapítás alatt lévő magyar Bio-Tech-Energie Kft. 250 millió eurót, azaz 62,5 milliárd forintot fektetne be. A vállalkozás magyar érdekeltje a szállítmányozási céget működtető Rácz János, Verseg polgármestere.
Az etanolművek a kyotói egyezményre alapozza üzleti sikerét, amelyben a csatlakozó országok azt is vállalták, hogy a motorüzemanyagok károsanyag-kibocsátását etanol hozzáadásával csökkentik. A rendszer kétszáz embert foglalkoztatna. Az etanol előállításának alapanyaga lehet a búza. Az etanolművekben egy év alatt 340 ezer tonna bioetanolt termelnének, amelyhez számításaik szerint 120 ezer hektár termőterület szükséges. A rendszer egyik eleme az 50 megawatt (MW) teljesítményű villamos erőmű, amelyből 10 MW energiát maga az etanolgyár használ el, 40 MW-ot pedig az áramszolgáltató vállalatnak adnak el. A gázturbinában keletkező 450 Celsius-fokos levegő hőcserélő rendszereken a tárolókban lévő búzához jut, amelyből hő, víz és adalékanyagok hozzáadásával etanol keletkezik – mondta lapunknak Hegyi Dezső műszaki vezető. (A búzát nem égetik, ezt a hagyománytisztelő magyar vidék rosszul is fogadná.)
A keletkező etanol nem más, mint etil-alkohol, más néven spiritusz. A növényekben lévő keményítőből és cukorból erjesztéssel állítható elő. Szakértők szerint egy 100 literes tankba 40 liter etanol 60 liter benzinhez való bekeverésével jól működik a motor, és nem is károsodik. A Ford cég már gyártott egy olyan E85-ös elnevezésű motort is, amelynek hajtóanyagába 85 százalék spirituszt is be lehet keverni. Ismert az is, hogy a világ első robbanómotorja nem olajjal, hanem alkohollal működött, ez egy olyan „újrafelfedezés”, amelyről mindig is tudtak. A nagy titok abban áll, hogy a németek Hajdúsámsonban milyen adalékot adnak a besilózott búzához.
A legnagyobb hazai üzemanyag-forgalmazók 4 százalék körül engedélyeznék az etanol bekeverését a kútjaikon árult üzemanyaghoz. A búza újszerű hasznosítása mellett szól, hogy évente 320 ezer tonna szesziszap keletkezik, amely kiváló állati fehérjetakarmány. Az etanol literenkénti előállítási költsége közel áll a 95-ös benzinéhez. A biztosra vehető nyersolajár-emelkedés után az etanol ára várhatóan megmarad a mai szinten. A spirtitusz március óta jegyzett nyersanyag a nemzetközi árutőzsdén.
Előre finanszíroznák a gazdák költségeit
Nemcsak nagy mezőgazdasági üzemekkel kívánnak szerződni, hanem kisebb gazdaságokkal is – felelte lapunk kérdésére Hegyi Dezső, az etanolművek projektfejlesztője. Egy olyan termelési rendszert kívánnak felépíteni, külön gépállomásokkal, melyben előre finanszírozzák a gazdák költségeit. Szívesen veszik majd olyan kisebb földbirtokosok jelentkezését is, akik egyedül vagy összeállva, de legalább 30 hektáron termesztik a búzát. Velük tíz évre szerződnek. A hajdúsámsoni ipari területet logisztikai megfontolásból választották ki, hiszen van ipari vágány, és mellette húzódik a Debrecent elkerülő főút is.