2005.11.02. 00:00
Gyorshajtókból gazdagodnak az élelmes települések
Nemcsak a balesetek számának csökkenését, hanem pluszbevételt is remélhetnek a települések a sebességméréstől.
Legalábbis akkor, ha a parlament elfogadja azt a törvénymódosítást, mely alapján lehetővé válik, hogy az önkormányzatok traffipaxot vásároljanak, és a gyorshajtóktól beszedett büntetést megtartsák. Herényi Károly országgyűlési képviselő (MDF) erre vonatkozó kezdeményezését reményei szerint még ebben a ciklusban elfogadják. Lamperth Mónika belügyminiszter annyit mondott: dolgoznak az ügyön. Hatalmas összegről van szó. Siófokon például a 65-ös főút mellett a minap a lézeres sebességmérő percenként buktatott le száguldozó sofőröket. Móring József Attila somogyvári polgármester – aki maga is fideszes parlamenti képviselő – szerint minden lehetőséget meg kell ragadni a megfékezésükre, mert már a kis falvakban is életveszélyes átmenni az út egyik oldaláról a másikra.
„A rossz politikai döntések hatása általában az önkormányzatoknál csapódik le” – állapította meg Herényi Károly. „Pénzhez juthatnak azonban a települések, ha sikerül a törvénymódosítás. Egyetértésben vagyunk ebben Lamperth Mónika belügyminiszterrel, s bízom abban, hogy pártállástól függetlenül valamennyi képviselő segít a parlamenti szavazáskor” – bizakodik az MDF-es honatya. Az ötlet egyébként – mint azt Herényi Károly a Reggelnek elárulta –, egy német ismerősétől származik, aki elmesélte neki, hogy Németországban a sebességmérésből az önkormányzatok pénzt csinálnak, s ráadásul nem kell rettegni a száguldozó sofőröktől. Somogybabod főutcája több kilométer hosszú és nyílegyenes. Balatonlelle és Kaposvár között itt még a szolid úrvezetők is ránehezednek a gázpedálra. Hartung György polgármester megörült, hogy a jövőben pénzhez juthatnának a gyorshajtóktól. Amikor azonban megtudta, hogy egy traffipax ára 1,5–5 millió forint, azt mondta: nincs egy vasuk sem, hiszen már a működésre is hitelt kellett felvenni.
Nagy politikai kockázatot azonban nem vállal az a polgármester, aki a törvénymódosítást követően él a lehetőséggel, és sebességmérőt telepít a települését átszelő forgalmasabb utakra. Már csak azért sem, mert várhatóan nem a helybéliek buknak le, akik megtanulják, hol a telepített traffipax, hanem az átutazók. A befektetett pénz pedig viszonylag gyorsan megtérülhet, hiszen általában 1–10 ezer, de kiugróan magas sebességtúllépésnél akár 100 ezer forint is lehet a kiszabható büntetés.
A hajlakk nem segít a gyorshajtókon
A visszapillantó tükrön lelógatott, fényvisszaverő CD nem csapja be a traffipaxot, mint ahogyan a hajlakkal lefújt rendszámtábla sem. Ugyanakkor 2003 óta legálisan lehet vásárolni a radarokat előre jelző műszert. Ennek ára a tudásától függően most 17 és 70 ezer forint között mozog.
Száztíz méterről rögzít a lézeres mérő
Magyarországon mintegy negyven radaros és nyolcvan lézeres sebességmérő dolgozik. Előbbi negyvenöt, utóbbi száztíz méterről rögzíti a rendszámot. A rendőrség Budapest több forgalmas kereszteződésénél is elhelyezett automata traffipaxokat, értesült lapunk. Ezek lefotózzák a tilos jelzésen áthaladó járműveket, illetve mérik a zöldnél áthaladók sebességét. Budapesten értesüléseink szerint legalább tizenöt helyszínen működnek ilyen szerkezetek, például az Üllői út és a Ferenc körút sarkánál, az Alagút utca és az Attila utca kereszteződésénél, a Moszkva téren, illetve a Szentendrei úti felüljárónál.
remélhetnek a települések a sebességméréstől. Czene Attila A hajlakk nem segít a gyorshajtókon A visszapillantó tükrön lelógatott, fényvisszaverő CD nem csapja be a traffipaxot, mint ahogyan a hajlakkal lefújt rendszámtábla sem. Ugyanakkor 2003 óta legálisan lehet vásárolni a radarokat előre jelző műszert. Ennek ára a tudásától függően most 17 és 70 ezer forint között mozog. Száztíz méterről rögzít a lézeres mérő Magyarországon mintegy negyven radaros és nyolcvan lézeres sebességmérő dolgozik. Előbbi negyvenöt, utóbbi száztíz méterről rögzíti a rendszámot. A rendőrség Budapest több forgalmas kereszteződésénél is elhelyezett automata traffipaxokat, értesült lapunk. Ezek lefotózzák a tilos jelzésen áthaladó járműveket, illetve mérik a zöldnél áthaladók sebességét. Budapesten értesüléseink szerint legalább tizenöt helyszínen működnek ilyen szerkezetek, például az Üllői út és a Ferenc körút sarkánál, az Alagút utca és az Attila utca kereszteződésénél, a Moszkva téren, illetve a Szentendrei úti felüljárónál. -->