2005.11.11. 04:24
Amerikaiak a magyar kampányban
Nagy biztonsági kíséret mellett érkezik a miniszterelnök a művelődési ház elé. Gyurcsány Ferencet és Kóka Jánost vaskos taps fogadja. „Gyurcsány úr, csak egy kézfogásra álljon meg!” – kérleli egy idős nő a kormányfőt. Testőrei gyűrűjében hátrafordul a miniszterelnök, és kezet ráz a nyugdíjas szimpatizánssal. A teremben valóságos ováció veszi körül Gyurcsány Ferencet. Életkép Dunaújvárosban, egy héttel ezelőtt. A jelenet szinte naponta megismétlődik az országban. A kormányfő hetente legalább három vidéki helyen fordul meg, az emberekkel közvetlen, magabiztos fellépése erőt sugároz, nem egyszer kemény populizmusba hajló hangnemét tapssal díjazzák szimpatizánsai. De, ha kell a kormányfő mást is bevállal, műsort vezet egy kereskedelmi rádióban, Caramellel pacsizik egy zenei tévéadón.
Gyurcsány Ferenc hamar megtanulta, hogy az ellenfelet saját fegyverével is meg lehet megszorítani, így előszeretettel alkalmazza a jobboldali rendezvényeken eddig látott trükköket. Az MSZP őszi párbeszédét lezáró budapesti gyűlésén a Budapest Sportarénában egyértelművé vált Gyurcsány Ferenc vezéri szerepe. Részben kiderült, a párt politikusai csak mellékszereplők lehetnek a kormányfő megnyilvánulásai során, másrészt bebizonyosodott, a miniszterelnök sikerrel adaptálta politikai ellenfele tömegrendezvényein már bevált módszereket. Bevonulása, fogadtatása újdonság volt a szocialista táborban tapasztaltakhoz képest: a tagság Orbánhoz hasonló egyszemélyi vezetőként ünnepelte. Az MSZP megújulásának egyik kulcseleme lett, hogy a tömegek irányításában és mozgatásában hajlamosak átvenni a jobboldalon már bevált módszereket.
A kormányfői dinamizmussal párhuzamosan népszerűsítő kampányba kezdett az MSZP is. Óriásplakátjaik, és médiahirdetéseik minden társadalmi körhöz eljutnak. Az MSZP belső köreiből származó információink szerint ebben nem kis szerepe van annak, hogy aktiválta magát a politikai reklám két nagyágyúja, az amerikai Richard Dresner és Robert Wickers, akikkel az MSZP négy hónapja kötött szerződést. Korábban például ők segítették győzelemre Bill Clinton amerikai elnököt vagy Arnold Schwarzenegger kormányzót. AZ MSZP által előrehozott kampány elől nem térhetett ki a Fidesz sem. Belső információink a pártban korábban nem tervezték az őszi kampányt. Úgy tudjuk, a Fidesz szakemberei lázasan dolgoznak az egy hete meghirdetett arculatváltást tovább népszerűsítő kampányon. Információnk szerint a párt kommunikációja a jövő évi választásokra kiemelkedő szerepet szán az internetnek. Úgy tudjuk, aláírás előtt áll az a szerződés, amelyben egy neves amerikai internetes kampányszakember hazánkban még nem alkalmazott szabadalmait használná fel a Fidesz.
Rövidtávon ugyanakkor van még mit behoznia a legnagyobb ellenzéki pártnak. Ugyanis a fél éve tartó miniszterelnöki dinamizmus eredményt hozott a szocialistáknak. A kormány első embere, Gyurcsány Ferenc népszerűséget tekintve a Szonda Ipsos legutóbbi felmérése szerint már megelőzte legnagyobb ellenfelét, Orbán Viktor Fidesz-elnököt. Hasonló tendenciákat tapasztalhatunk a szocialisták táborának erősödésében is. Hogy mindez mit jelent hosszú távon, nehéz megjósolni. Egyrészt 2002-ben magabiztosan vezet a Fidesz a közvéleménykutatók szerint, majd elbukta a voksolást. – Nincs komoly jelentősége az MSZP erősödésnek, öt-hat hónappal a választások előtt most egyáltalán nem lehet megjósolni a jövő évi szavazások végeredményét – mondja Giró – Szász András politikai szakértő. Ez pillanatnyi helyzetkép, amely nagyon sebezhető, napok alatt összetörhet a népszerűség tükre. Giró-Szász szerint azt is figyelembe kell venni, hogy a szocialisták több mint egy milliárd forintot költöttek saját kampányukra.
Az esélylatolgatásoktól eltekintve, a szakértőknek egységes az álláspontja abban, hogy a 2006-os választás nem pártok és programok, hanem politikai vezetők közötti küzdelem lesz: ennek jeleként a közbeszédet régóta Orbán és Gyurcsány vélt vagy valós viselt dolgai tematizálják, pártjaik népszerűségét pedig – a köztársaságielnök-választás eseményeitől eltekintve – vezetőik megnyilvánulása vagy éppenséggel hallgatása határozza meg. E szerint pedig a vezetők – akik, mint például éppen Gyurcsány Ferenc, nem feltétlenül azonosak a valós pártvezetőkkel – felelőssége és párton belüli hatalma egyaránt jelentősen növekszik majd a választási megmérettetésig.
Nem tervezték Orbán felszólalását?
Lapunk úgy értesült, Orbán Viktor hétfő délutáni, parlamenti felszólalása nem tervezett megnyilvánulás volt, mindössze azt a célt szolgálta, hogy elodázza a költségvetési, családtámogatási döntést. Mindezt igazolni engedi, hogy a volt miniszterelnök önmagához képest keveset, kevéssé összeszedetten beszélt, a Nemzeti Konzultációval és a nemzeti garanciatörvény ötletével újdonságot nem mondott. „Feladta” azonban a labdát a kikényszerített felszólalással amúgy is előnyben lévő Gyurcsány Ferencnek, aki ki is használván a lehetőséget a garanciatörvénnyel kapcsolatos megnyilvánulásaival át is vette a kezdeményezést.A „hiperaktív” Gyurcsány Ferenc egy hete
November 4. – Újra vitázna Orbán ViktorralNovember 5. Bocsánatot kért 1956-ért műsorvezetőként a Klub Rádióban
November 7. – Könnyebben jussanak a parlamentbe a kis pártok
November 8. – A parlamenti ülésteremben leült Orbán Viktorhoz
November 9. – A szegények mellett kiemelten kell támogatni az elitet is
November 9. – Nyilvános kormányülés
November 10. – 15 százalékos béremelés a rendőröknek
November 5. Bocsánatot kért 1956-ért műsorvezetőként a Klub Rádióban
November 7. – Könnyebben jussanak a parlamentbe a kis pártok
November 8. – A parlamenti ülésteremben leült Orbán Viktorhoz
November 9. – A szegények mellett kiemelten kell támogatni az elitet is
November 9. – Nyilvános kormányülés
November 10. – 15 százalékos béremelés a rendőröknek -->